Till navigation Till innehåll (s)

Rum för aktivt lärande

Ett symposiom om framtidens pedagogiska rum arrangeras den 14-15 augusti i Uppsala.

SYMPOSIET ÄR FULLSATT!

Under de senaste 30 åren har landets universitet och högskolor genomgått en fantastisk utveckling. Allt fler unga människor har fått akademisk utbildning och studenternas hela studiesituation har radikalt förändrats genom den snabba digitala utvecklingen. Studenternas utbildningssituation har också ändrats från enskilda studier i den egna studentlyan till gemensamt pluggande i universitetets lokaler.



Hur har då pedagogiken utvecklats vid våra universitet och högskolor och hur har den fysiska miljön anpassats? Akademiska Hus, som medverkat till en stor del av utbyggnaden för landets högskolor under de senaste 20 åren, kan konstatera att traditionella utbildningsmiljöer fortfarande är det mest efterfrågade. En internationell utblick visar dock att utvecklingen där går snabbt mot ett mer aktivt lärande med ny pedagogik, nya rum för lärandeprocessen och ett anpassat it-stöd för undervisningen.

Det finns inte så mycket forskning kring rummets och den fysiska miljöns betydelse för lärandet, men det som finns tyder på att ett aktivt lärande ger bättre resultat än traditionell kunskapsförmedling och att ett anpassat rum kan stärka lärandet.

Av den anledningen inbjuds ledningspersoner, engagerade pedagoger och lokalplanerare från Sveriges lärosäten till ett tvådagars symposium den 14-15 augusti 2014 i Uppsala kring temat Rum för aktivt lärande. Vid symposiet kommer representanter från USA och Australien att berätta om det omfattande arbete som lagts ned där för att utveckla lärandet och lärandemiljön vid deras universitet. Här kommer också en erfaren lärare från USA att demonstrera hur lektionerna går till i ett Active Learning Classroom som Uppsala universitet byggt upp i anslutning till symposiet. Vid symposiet kommer också två svenska forskare att redovisa intressanta erfarenheter från sina arbeten med att undersöka rummets betydelse för lärandet.

I planerna kring symposiet ingår också en ambition att bilda ett svenskt nätverk för aktivt lärande. Ett sådant nätverk kan sedan genom liknande symposier i framtiden regelbundet följa och informera om utvecklingen kring modern pedagogik och den samlade kunskapen om betydelsen av den fysiska miljön för lärandet.

Det första symposiet har tillkommit och arrangerats på initiativ av Akademiska Hus, Uppsala universitet, Örebro universitet samt Sveriges Lantbruksuniversitet. Vi hoppas genom att skapa ett organiserat nätverk kunna sprida engagemanget för en fortsatt utveckling av högre utbildning i landet till bredare kretsar inom högskolesektorn.

Hans Antonsson, Akademiska Hus
Ordf. i styrgruppen och symposiets moderator

Eventinformation