Till navigation Till innehåll (s)

Hållbarhetsarbete stärker kundrelationen

Fredag, 17 april 2015
Genom ett nära samarbete med kunderna utvecklar Akademiska Hus verksamheten och arbetar mot de uppsatta målen inom hållbarhetsområdet. Kerstin Lindberg Göransson, vd, och Mia Edofsson, hållbarhetschef, samtalar om de viktigaste hållbarhetsfrågorna för Akademiska Hus.



Vilken är den viktigaste frågan för Akademiska Hus kunder inom hållbarhetsområdet just nu?

Kerstin Lindberg Göransson, vd: – Det finns många dimensioner som har stor betydelse på olika sätt, men den enskilt största frågan är energieffektiviseringar. Den lyfts fram i alla de samtal som vi har med våra kunder. Frågan engagerar och leder till ökad samverkan med hyresgästerna.

Mia Edofsson, hållbarhetschef: – Vi tror på att skapa gemensamma målbilder tillsammans med våra kunder. Genom samverkansprojekt kan vi driva frågorna tillsammans. Energioptimerade lösningar leder både till bättre inomhusklimat och till besparingar i energikostnader.

Kerstin: – Genom en tät samverkan med kunderna förstår vi deras verksamheter och behov bättre och kan på det sättet skapa mervärde. Det gäller andra områden också, till exempel vårt strategiska arbete med campusplaner. En gemensamt framtagen campusplan där olika hållbarhetsdimensioner ingår, leder oss rätt i planeringen av framtidens campusområden.


Och nästa stora utmaning?

Kerstin: – Jag skulle säga att det är mångfaldsfrågan. Jag är övertygad om att ett strategiskt mångfaldsarbete skapar lönsamhet i flera dimensioner – i trivsel, i effektivitet och i socialt kapital. Här har vi en del att arbeta med, både internt och externt.

Mia: – Jag tror att det är viktigt att mäta framsteg, men mångfald är mycket mer än ett strategiskt mål eller siffror på ett papper. Det handlar om vilken attityd och beteende vi har och det handlar om att värdera och se fördelar i varje individ utifrån hans eller hennes förutsättningar. Det handlar helt enkelt om vilket samhälle vi vill bygga.