Till navigation Till innehåll (s)

Göteborgs elbusslinje firar ett framgångsrikt första år

Onsdag, 15 juni 2016
Efter ett år med eldriven busstrafik på linje 55 i Göteborg står det klart att förväntningarna infriats med marginal. Bussar och hållplatser får höga betyg från både resenärer och förare och tekniken har fungerat med hög tillförlitlighet. Antalet genomförda resor är nu uppe i cirka 1,2 miljoner resenärer. Akademiska Hus är en av projektets samarbetspartners.



Det var den 15 juni förra året som den officiella trafikstarten för Göteborgs första elektriska busslinje skedde. Bussarna är tysta och utsläppsfria, och drivs på el från vind- och vattenkraft. Busslinjen är en av de modernaste i världen och låter passagerarna ladda mobilen ombord och kliva av och på bussen inomhus. Ett år efter starten står det klart att de gröna bussarna snabbt har blivit ett självklart inslag i stadsbilden. Idag har linjen i snitt 100 000 resor i månaden. Undersökningar från ElectriCity-samarbetets intressenter så som Volvo, Västtrafik och Keolis visar att både resenärer och förare uppskattar sin nya elbusslinje och att fordon, laddinfrastruktur och hållplatser väl lever upp till de höga förväntningarna.

ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. En av parterna är Akademiska Hus, som engagerar sig i projektet för att i sitt uppdrag att stärka Sverige som kunskapsnation främja hållbara kommunikationer till och från campusområdena Chalmers Johanneberg till Chalmers Lindholmen.