Till navigation Till innehåll (s)

500 gymnasieelever i Malmö pratar om hållbar utveckling

Måndag, 24 april 2017
Den 21 april arrangerades Sveriges största hållbarhetssatsning för unga i Malmö och Akademiska Hus var med. we_change är en plattform för gymnasieelever där deras röster blir hörda och tillsammans med makthavare får de möjlighet att skapa den hållbara framtid de har rätt till.

Svenska ungdomar tycker att världen behöver bli mer hållbar. 9 av 10 unga svarar så i en undersökning* genomförd av ungdomar.se. Samtidigt säger varannan ung att de inte upplever att de har möjlighet att engagera sig och påverka för en bättre värld.

– Unga utesluts alltför ofta från beslut och samtal som påverkar deras framtid. Jag möter ofta yngre personer som gett upp sina drömmar just för att de känner att de inte blir tagna på allvar. Jag vill ge dem kraften och självförtroendet att våga drömma om och agera för en bättre värld, säger Evyn Redar, inspiratör we_change 2017.

Akademiska hus deltar i we_change för andra året i rad. we_change är en unik plattform där ungdomar, myndigheter, kommuner, näringsliv, forskning, politiker, skola och andra samhällsaktörer träffas och tillsammans engagerar sig för en hållbar värld genom inspirationsföreläsning, paneldiskussioner och workshops.

– Mötet med dagens unga om frågeställningar som rör framtiden, hållbar utveckling och samhällsutveckling är viktigt på riktigt. Vi tror att de som ska studera vid framtidens campus och i förlängningen ta över hela stafettpinnen för framtiden vill och bör involveras tidigt. Vårt fokus under we_change i Malmö var att möta ungdomarna i deras verklighet och framförallt ta oss tid att lyssna. Vi har mycket att lära oss, säger Mia Edofsson, Hållbarhetschef vid Akademiska Hus.

Under våren besöker we_change tillsammans med inspiratörerna Björn Fondén och Evyn Redar åtta städer och möter tusentals gymnasieelever. Bakom arrangemanget står Ungdomar AB i samarbete med bland andra Akademiska Hus, Sida, E.ON, Skånemejerier, Sparbanken Syd, Scandic, IKEA Malmö, Sida, H&M, WWF, och Pantamera tillsammans med Håll Sverige Rent

* Enkätundersökningen är genomförd på Ungdomar.se under februari 2017 med 1130 svarande i åldrarna 14-25 år.