Den mobila studenten

De mobila studenterna, som rör sig över landsgränserna,
blir allt fler och de är en värdefull resurs för lärosäten, näringsliv och samhälle. Men med fler mobila studenter ökar också kraven på lärosätenas förmåga att erbjuda dem boende, sociala sammanhang och en inkluderande campusmiljö. 
Så hur kan svenska lärosäten och campusmiljöer bli ett attraktivt val för fler mobila studenter? Hur kan de bli mer inkluderande för människor med olika bakgrunder? Och hur gör man vistelsen för dessa studenter till en positiv erfarenhet? Det tittar vi närmare på i detta nummer av Aha.

Vi inspireras bland annat av Handelshögskolan i Wien, med sitt nya campus, och Linköpings universitet – båda lärosäten som framgångsrikt satsat på att locka internationella studenter. Vi låter även tre experter berätta hur de arbetar med mottagande och integration av studenter med olika bakgrund för att öka attraktionsvärdet hos sitt lärosäte. 

Fakta

Aha är magasinet som nyfiket undersöker och inspirerar till nya idéer och lösningar för att skapa attraktiva kunskapsmiljöer för hela människan. Varje volym har ett aktuellt tema som belyses ur flera olika perspektiv, där inspiration hämtas från spännande kunskapsmiljöer både innanför och utanför Sveriges gränser.

Aha belönades med Silverbladet i kategorin Bästa kundtidning (Business to business) på Guldbladet 2012.

Beställa

Om du vill beställa en volym av magasinet är du välkommen att e-posta oss på aha.bestallning@akademiskahus.se.

Redaktion

Magasinet tas fram i samarbete med Spoon. Kontakta redaktionen på e-post aha.redaktion@akademiskahus.se.