Till navigation Till innehåll (s)

Emma Read Källblad, forskare och samordnare på KTH Centre for Sustainable Built Environment 

Hur ser den traditionella synen på kunskap ut?

Under lång tid stod universiteten ensamma för forskningen, de var primära kunskapsbärare, en auktoritet. Campus var slutna enheter med romerska pelare där man ägnade sig åt kunskapen för kunskapens skull.

Så vad är det för förändring som har skett?

Trenden som genomsyrar samhället i dag är att vi rör oss från manuellt arbete i fabriker till kunskapsdrivna arbeten. De senaste 50 åren har antalet människor med en högre utbildning ökat från 5 till 50 procent i den utvecklade världen. Och andra delar av världen är på väg att komma ikapp, det är i allra högsta grad ett globalt fenomen.

Och hur förändrar detta synen på kunskap?

Om strålkastaren tidigare var riktad mot en, så har vi nu flera tusen strålkastare riktade mot många fler. Universiteten har inte längre exklusiv rätt till kunskapsproduktion, i dag lever vi i ett smart samhälle. Det har ändrat dynamiken och plattformen för kunskapsproduktion och ställer krav på öppenhet, utbyte av idéer, sammankoppling av individer.

Vad har detta betytt för universitetsvärlden?

Det är en utmanande utveckling för tidigare slutna universitet, vi måste bli mer öppna, både i vår strategi och i våra byggnader. I dag ska kunskapsproduktionen ske för samhällets bästa, forskning ska ha ett värde och nytta, och det kräver i sin tur samarbete.

Varför behövs nya kunskapsmiljöer?

Vissa ser det som ett hot att universiteten närmar sig samhället, att värdet med universiteten är deras oberoende och långsiktighet. Men det är ett måste för de stora utmaningar som världen står inför. Det kräver samarbete över gränserna, en diversifierad samling av kunskap och människor.

Är de nya gränsöverskridande kunskapsmiljöerna effektiva?

Det finns väldigt få studier om detta. Jag har precis påbörjat ett projekt på KTH där vi tittar på hur effektiva inkubatorer, öppna labb och andra populära former för innovation är. Det investeras stora pengar i detta, men når forskningsidéer och resultat ut till samhället och ekonomin? Det återstår att se. 

X+Y= ny kunskap

Kunskapsproduktionen utvecklas genom nya metoder och insikter som adderas till varandra. Här är några begreppspar som förklarar utvecklingen.

 

X: MODE 1

Det traditionella sättet att skapa kunskap för kunskapens skull inom en mer sluten akademisk värld.

+

Y: MODE 2

Står för det nya gränsöverskridande sättet att producera kunskap som är till nytta för samhället.

 

X: SMALL SCIENCE

Teoretiska resultat framtagna av individer eller mindre grupper som ofta kräver verifiering genom Big science.

+

Y: BIG SCIENCE

När vetenskapliga framsteg förlitar sig på storskaliga projekt som Cerns partikel-accelerator för att verifiera teorier.

 

X: PLUG IN

När universitet tar in stadens kreativitet på campus, genom affärer, restauranger, bostäder, gator och torg.

+

Y: PLUG OUT

När kunskapsmiljöer skapas i staden, utanför universitetets väggar, till exempel på muséer för att möta allmänheten.

Text: Katarina Misic  Foto: Rickard Kilström