Campus utan murar
Samspelet mellan campus och omvärlden, vår syn på hur och var kunskap genereras, är i förändring. I Aha volym 9 utforskar vi hur man kan skapa nya arenor för akademi, näringsliv, kultur och samhälle att mötas och vad resultatet kan bli.
Vi besöker bland annat forskningslaboratoriet Blizard Institute i mångkulturella Whitechapel i London där man lyckats med att integrera allmänhet och medicinsk forskning under samma tak. I Arkitekturhögskolans gamla lokaler på Östermalm i Stockholm provar Akademiska Hus genom pop-up konceptet A house nya grepp för att skapa en gränslös och kreativ mötesplats. Vi möter också tre experter som ger sin syn på hur korsbefruktning, gränslösa samarbeten och möten utvecklar och förnyar.
Fakta
Aha är magasinet som nyfiket undersöker och inspirerar till nya idéer och lösningar för att skapa attraktiva kunskapsmiljöer för hela människan. Varje volym har ett aktuellt tema som belyses ur flera olika perspektiv, där inspiration hämtas från spännande kunskapsmiljöer både innanför och utanför Sveriges gränser.
Aha belönades med Silverbladet i kategorin Bästa kundtidning (Business to business) på Guldbladet 2012.
Beställa
Om du vill beställa en volym av magasinet är du välkommen att e-posta oss på aha.bestallning@akademiskahus.se.
Redaktion
Magasinet tas fram i samarbete med Spoon. Kontakta redaktionen på e-post aha.redaktion@akademiskahus.se.
Innehåll
- A house utforskar nya mötesplatser
- Brobyggaren i Whitechapel, London
- TED TALKS: Idéer värda att sprida på 18 minuter
- Vetenskapsfestivalen: En festival full av vetenskap
- BMW Guggenheim Lab: Hundra trender från tre städer
- Wellcome Collection: Muséet som förenar vetenskap och konst
- ”Innovation är en kontaktsport” Helle Juul, Arkitekt Juul Frost
- "Möten triggar i gång nya tänkesätt” Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan Stockholm
- "Man måste våga nya saker och överraska studenterna” Johanna Frelin, vd Hyper Island
- Ny kunskapssyn driver utveckling
Nästa nummer
Aha vol. 11 utkommer i september 2016.