Till navigation Till innehåll (s)

Det vore fel att påstå att den brutalistiska ikon som fram till nu har rymt Arkitekturskolan har omfamnats av stockholmarna. Tidigare stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund ville att byggnaden skulle rivas. Lokalradiolyssnare har röstat fram den som Stockholms fulaste. Kan fientligheten delvis förklaras med att byggnaden har varit så sluten? Det är lättare att ha en förutfattad mening om något man inte har lärt känna.

– Jag har alltid älskat det här huset. Jag kan till och med tycka att det är vackert, säger Efva Lilja, koreograf, tidigare rektor för Dans- och cirkushögskolan i Stockholm och inspiratör till idéer kring byggnadens förestående förvandling.

Att byggnaden är i skriande behov av upprustning är ingen hemlighet. Underhållet har eftersatts då flytten av arkitektutbildningen till KTH Campus drog ut på tiden. Under sommaren har dock de sista arkitektstudenterna lämnat huset, och därmed kan den första etappen av upprustningen påbörjas. Åtgärdsprogrammet ska lyfta huset till en kontorsstandard som möter dagens krav på bland annat energiprestanda och brandsäkerhet. 

Inblick-ErikW_458px.jpg

»Kan vi skapa en sådan miljö här har vi lyckats. Men det är inte säkert att vi hittar rätt direkt. Vi måste vara uthålliga och beredda att tänka om och förändras i takt med världen.«

ERIK WESTIN
AKADEMISKA HUS

OM: Arkitekturskolan

  • Arkitekturskolan ritades av stadsarkitekten Gunnar Henriksson i nära samarbete med arkitekten John Olsson i den stil som inom arkitekturteorin kallas brutalism.
  • Byggnaden på Östermalmsgatan i Stockholm uppfördes 1967–1969 på den tomt där Östermalmsfängelset tidigare låg.
  • Radio Stockholms lyssnare röstade 2008 med klar majoritet fram byggnaden som Stockholms fulaste.
  • En rapport från Kungliga konsthögskolan presenterade 2013 Arkitekturskolan som ett av tidens mest genomarbetade byggnadsverk, konsekvent utfört enligt sin tids arkitektoniska ideal med en självklar plats i den svenska arkitekturhistorien.
  • År 2011 drabbades byggnaden av en omfattande brand som bland annat förstörde skolans aula och verkstäder.
  • Arkitekturskolan har under sommaren 2015 lämnat byggnaden för att flytta till nybyggda lokaler på KTH:s campusområde.

 

»Att huset är välkänt och väcker känslor är absolut inte något negativt, tvärtom. Men skälet till att pröva tankarna bakom A house just här är inte för att rehabilitera huset på något sätt.«

Erik Westin, Akademiska Hus

EN TESTPLATS FÖR IDÉER

Bakgrunden till att upprustningen genomförs i två etapper är en vision om att under en period pröva att skapa en annorlunda mötes- och arbetsplats i de delar av huset som väntar på en upprustning. I en temporär pop up-verksamhet kommer nya möten mellan akademier, konsten och näringslivet att testas i en miljö som öppnar upp för dialog och innovation. Testperioden är viktig för att utveckla modellerna och känna om de håller för att fylla hela huset efter att det har renoverats.

– Vi vill skapa en plats som är motor för kreativ utveckling. Huset blir en naturlig förlängning av den utveckling av campusområdena i Stockholm som vi har drivit tillsammans med universiteten. Där är målet att integrera dessa i mycket högre grad med den omgivande staden, säger Erik Westin, biträdande regiondirektör för Akademiska Hus region Stockholm och den som har väckt idén om att nyttja huset för innovation.

OM: A HOUSE

A house är ett pop up-koncept som omfattar
4 000 kvadratmeter av de totalt 12 000 kvadratmeter som är nuvarande Arkitekturskolan. Viss begränsad anpassning kommer ske under hösten 2015 och verksamheten i A house beräknas kunna starta i december 2015.

MÅNGFALD OCH MÖTEN

Centralt för byggnaden – som kommer att heta A house – är mötet mellan människor. I A house hyr företag och utvecklingsavdelningar från industrin under testperioden in sig i sex studior – tidigare ritsalar för arkitekterna– om vardera 400 kvadratmeter. Samtidigt öppnas ett co-working space i delar av det tidigare entréplanet där det blir obligatoriskt för hyresgästerna att köpa ett medlemskap. Medlemskapet ger service med allt ifrån reception till mat och it. Men framförallt blir den gemensamma ytan en inkluderande mötesplats mellan olikheter och  en arena för innovation.

– Vi går alltmer emot aktivitetsbaserade kontor. Här får du ett aktivitetsbaserat hus, där vi öppnar upp för samarbeten över gränserna, säger Erik Westin.

Hyresgästerna i huset är tänkta att stå för en tredjedel av medlemskapen i A house. Resten av medlemmarna söks medvetet inom olika grupper för att säkra en mångfald och kreativitet. Målet är att skapa ett kreativt kluster av stiftelser, storföretag, entreprenörer, forskare, innovatörer, kreatörer och konstnärer.

Erik Westin kallar tiden vi lever i för en »stadstidsålder«. Städernas förmåga att generera innovation och tillväxt är avgörande för vårt framtida välstånd. Universiteten – inte minst de citynära – har en nyckelroll i den utvecklingen, då behovet av att utveckla nya och annorlunda arenor för möten, arbete och innovation ökar.

För att nyttja den fulla potential som finns i en storstad som Stockholm är mångfald och olikheter centrala. Under pop up-perioden vilar visionen om A house på mötet mellan dem som är dagligt aktiva i huset, men också på att skapa interaktion med husets omvärld: med de omgivande kvarteren, med akademier och innovativa företag lokalt och internationellt. Därför planeras bland annat en restaurang av hög klass som kommer att vara öppen för allmänheten och eventverksamhet som ska spegla den stora bredden av människor som verkar i huset och bygga upp A house som en destination.

– Mat och mode är två näringar där mycket av det som A house står för kommer till sin rätt. Inom dessa områden finns stort utrymme för innovation och utveckling samtidigt som det är lätt att inom husets väggar skapa något från idé till färdig produkt, säger Jan Åman på Atelier Slice, som har i uppdrag att utveckla koncept, idé och innehåll i nära dialog med Akademiska Hus.

Inblick-JanA_458px.jpg

»Mat och mode är två näringar där mycket av det som A house står för kommer till sin rätt. Inom dessa områden finns stort utrymme för innovation.«

JAN ÅMAN
ATELIER SLICE

A house våning för våning

Erik Westin, biträdande regiondirektör för Akademiska Hus region Stockholm, guidar oss genom A house.

VÅNING 3-5

Under tiden för pop up-verksamheten A house finns här 2 500 kvadratmeter kontorslokaler fördelade på sex studior. Gemensamt för hyresgästerna är att de samtidigt är aktiva medlemmar i A house coworking på plan 2.
»På verksamhetsvåningarna kan varje hyresgäst stänga om sig och vara privat. Men medlemskapet i coworking, som är obligatoriskt, och all service som finns på plan 2 kommer göra att helheten blir ett kreativ nav.«

VÅNING 2

Nuvarande entréplan som kommer att fungera som husets hjärta. Här skapas en kontors- och mötesplats där olika discipliner ställs sida vid sida. Planet delas mellan en publik lobby och ett coworking som baseras på medlemskap för hyresgästerna. Här finns också plats för ett eventprogram som är tänkt att bli en viktig grund för möten och samverkan med den omgivande staden.
»I dag pratar man mycket om aktivitetsbaserade kontor. Det här är ett aktivitetsbaserat hus. Vi vill att det ska vibrera när nyfikna och kreativa människor sökerkontakt med varandra. Det kan vi skapa med olika typer av hyresgäster, allt från stora och små företag till akademin och konsten.«

VÅNING 1

Den första våningen ingår inte i A house pop up-koncept, men tankar finns om att här förbereda för en restaurang med plats för 150 sittande gäster. I anslutning till restaurangen skulle det då finnas ett utvecklingslabb för mat och andra discipliner i samverkan med näringsliv, samhälle och akademi.
»Denna yta utgörs av den två våningar höga tidigare modellateljén med traverser i taket. En svårfunnen miljö i centrala Stockholm som samspelar mycket väl med ambitionerna om ett kreativt och innovativt centrum.«

GATUPLAN

På sikt är det tänkt att gatuplanet, som i dag är ett garage, ska öppnas för allmänheten. En marknadsplats som då kopplas ihop till det som produceras i huset. Under perioden för pop up-konceptet ligger dock fokus på att utveckla torgytan mot Karlavägen och Kyrkoparken intill med events som ska locka in till plan 2.
»Här ska publiken få möta husets potential. Det södervända torget mot Karlavägen är en resurs i staden som väntar på att bli utnyttjad och uppmärksammad.«

»Jag har alltid älskat det här huset. Jag kan till och med tycka att det är vackert.«

EFVA LILJA
KOREOGRAF

UNIKT KONCEPT

Det finns flera internationella förebilder till den satsning som nu genomförs, men det som särskiljer A house är att de inblandade här inte begränsar sig till att bara samla en typ av människor, exempelvis kreativa företag och frilansare av olika slag.

– Konceptet är unikt eftersom mångfald och friktion mellan olikheter finns inbyggda i modellen. Här ska konstnären, forskaren, entreprenören och designern mötas för att arbeta sida vid sida med det självklara målet att något oväntat ska uppstå i mötet, säger Johan Almquist, partner och vd för  varumärkes- och designkonsultföretaget Grow, som sedan flera år har varit en hyresgäst i huset och som redan tecknat sig för att vara med i försöket.

För Akademiska Hus, som skapare av kunskapsmiljöer, är det naturligt att forskningen ska finnas med i A house. En transdisciplinär forskargrupp är redan i gång för att använda det som görs på A house som ett living lab, där metoder och riktlinjer utvecklas under arbetsprocessens gång. Forskargruppen studerar i realtid effekterna av det som görs i huset och kan ge viktiga reflektioner tillbaka till projektet. Nyfikenheten är stor på vad som händer med det omdebatterade huset när arkitektstudenterna nu har flyttat ut.

– Att huset är välkänt och väcker känslor är absolut inte något negativt, tvärtom. Men skälet till att pröva tankarna bakom A house just här är inte för att rehabilitera huset på något sätt. Huset har redan en idealisk struktur för att skapa en inkluderande plats för innovation och ny kunskap, säger Erik Westin.

För Efva Lilja ligger projektets attraktionskraft i närheten till människor som tänker förbi det redan tänkta.

– Jag vill vara i en miljö där människor vågar ta risker. Nytänkande är lika intressant inom företagande som inom forskningen eller i det som konstnärer skapar, säger hon.

Man kan se A house som ett enda stort experiment. Vad händer med kreativitet och nytänkande när man samlar näringslivet med akademin och 
konsten? Huset kan bidra till att skapa förutsättningarna, men hus är inte kreativa. Hus är hus.

– Om något sådant här ska lyckas handlar det om att få in rätt människor, de som driver utvecklingen framåt inom sina skilda områden. Människor attraherar andra människor. Jag har pratat i åratal om att det saknas ett forum där man möts utanför sin egen box. Jag tror att detta kommer rätt i tiden. Det finns en hunger efter nya sätt att mötas, säger Efva Lilja.

Nyfikenheten och modet att våga pröva nytt är en förutsättning för att nya affärsidéer och affärsmodeller ska födas.

– Kan vi skapa en sådan miljö här har vi lyckats. Men det är inte säkert att vi hittar rätt direkt. Vi måste vara sökande och beredda att tänka om och förändras i takt med världen, säger Erik Westin.

Text: Markus Wilhelmsson Foto: Alex & Martin och Richard Hammarskiöld

Inblick-Johan_Almquist_458x258.jpg

»Konceptet är unikt eftersom mångfald och friktion mellan olikheter finns inbyggda i modellen. Här ska konstnären, forskaren, 
entreprenören och designern mötas.«

JOHAN ALMQUIST
GROW