Till navigation Till innehåll (s)

Kampen om hjärnorna


Hösten 2010 antogs drygt 24 500 studenter till de svenska internationella utbildningarna. 2011 togs den kostnadsfria utbildningen för internationella studenter bort –hur ska svenska lärosäten nu locka dem till Sverige? Kan satsningar på kunskapsmiljöerna öka svenska lärosätens attraktionskraft? I d
en allra första utgåvan av Aha våren 2011 söker vi svaren. 


Vi inspireras bland annat av London School of Economics and Political Science, ett av världens mest internationella lärosäten, där man genomfört en medveten satsning på kunskapsmiljöerna för att stärka skolans varumärke och konkurrenskraft. Lunds universitet är ett annat lärosäte som har internationalisering högt prioriterat. Här har man intensifierat arbetet med att behålla ställningen som ett av världens mest attraktiva lärosäten. En av konkurrensfördelarna man lyfter fram är den unika campusmiljön. En röd tråd i magasinet är önskemålet om mötesplatser på campus. Det är något som efterfrågas av såväl internationella studenter som forskare och näringslivsexperter.

Fakta

Aha är magasinet som nyfiket undersöker och inspirerar till nya idéer och lösningar för att skapa attraktiva kunskapsmiljöer för hela människan. Varje volym har ett aktuellt tema som belyses ur flera olika perspektiv, där inspiration hämtas från spännande kunskapsmiljöer både innanför och utanför Sveriges gränser.

Aha belönades med Silverbladet i kategorin Bästa kundtidning (Business to business) på Guldbladet 2012.

Beställa

Om du vill beställa en volym av magasinet är du välkommen att e-posta oss på aha.bestallning@akademiskahus.se.

Redaktion

Magasinet tas fram i samarbete med Spoon. Kontakta redaktionen på e-post aha.redaktion@akademiskahus.se.