Innovation
Hösten 2012 är innovation ordet på allas läppar inom både akademin, näringslivet och politiken. Ämnet är också tema för volym 4 av Aha. Vad är det som gör en lokal, en byggnad eller ett campus till en framgångsrik miljö för innovation?
I denna volym av Aha diskuterar vi den innovativa kunskapsmiljön. Vi tittar bland annat närmare på framgångsexempel i Ryssland, Sydafrika, Storbritannien och Schweiz. Dessutom besöker vi ett av världens mest innovativa universitet, Aalto Design Factory – en del av Aalto-universitetet i Finland och den nya stadsdelen Hagastaden i Stockholm som är en av Sveriges största satsningar med life science och innovation som fokus.
Fakta
Aha är magasinet som nyfiket undersöker och inspirerar till nya idéer och lösningar för att skapa attraktiva kunskapsmiljöer för hela människan. Varje volym har ett aktuellt tema som belyses ur flera olika perspektiv, där inspiration hämtas från spännande kunskapsmiljöer både innanför och utanför Sveriges gränser.
Aha belönades med Silverbladet i kategorin Bästa kundtidning (Business to business) på Guldbladet 2012.
Beställa
Om du vill beställa en volym av magasinet är du välkommen att e-posta oss på aha.bestallning@akademiskahus.se.
Redaktion
Magasinet tas fram i samarbete med Spoon. Kontakta redaktionen på e-post aha.redaktion@akademiskahus.se.
Innehåll
- Stockholm Life - ett lyft för två världar
- Finsk form frigör innovationskraften
- I Skolkovo tar en innovationsstad form
- Centrum för kunskapstransfer mitt på campus i Stellenboch
- Campusplan stärker entreprenöriell profil i Warwick
- I Zürich samlas talanger från hela världen
- Forskning + Samhälle = sant?
- "Innovation startar det lokala mötet", Karin Markides, rektor och vd Chalmers
- "Skapa tid för möten", Ivo Zander, professor Uppsala universitet
- "Satsa på inkubatorer", Jamal El-Mosleh, vd Immunicum AB
- Studentuppdraget: Skapa miljö för innovation
Nästa nummer
Aha vol. 11 utkommer i september 2016.