Till navigation Till innehåll (s)

STUDENTERNAS FÖRSLAG:

”Ge de aktiva trafikanterna samma möjligheter som de motorburna”

– Vi har tagit fram ett system som går att anpassa efter efterfrågan på olika delar av campus, där »small« kan passas in överallt där man skulle vilja parkera sin cykel. I »medium« lägger vi till möjligheten att serva sin utrustning. Här kan man även se var de andra stationerna finns, få vallningstips utifrån väderförhållandet eller info om hur många bar däcken ska fyllas med. »Large« uppfyller funktionen med ombyte och dusch. Vi kombinerar stationerna med internetuppkopplade displayer som kan ge uppdaterad information kring väder och utrustning, tips på resrutter och skid- eller motionsspår.

Var Green Line en självklar lösning på »Uppdraget«?
– Det kändes självklart att jobba med de enkla transportmedlen och de aktiva trafikanterna. Busshållplatser planeras noga för att ligga nära och tillgängligt, busstidtabellen synkas så att bussar kommer ofta och på avsatta tider. Det skapar en trygghet för busstrafikanterna. Genom att planera trafiknätet för aktiva trafikanter på ett liknande sätt underlättar man för människor att välja dessa färdmedel i stället. Bara att presentera en karta över gröna kommunikationsvägar visar på att dessa färdmedel inte är bortglömda i stadens infrastrukturnät.

Lösningen med spark och skidor kräver ju nästan att hela staden är uppbyggd på samma sätt (med preparerade spår) – hur tänker ni kring det?
– I vissa sammanhang diskuteras lösningar som att ploga halva cykelbanan och spåra den andra. Det hade varit intressant att testa en sådan lösning runt campusområdet. Det innebär inte att alla cykelbanor behöver spåras, men med hjälp av alla frusna vattendrag i staden bör ett sammanhållet system kunna skapas.

Hur färdas ni själva till och från campus ?
– Vi färdas främst med cykel eller till fots i dag. Campus Luleå är väldigt kompakt och de flesta studenter bor inom gångavstånd. Dessutom gör en krånglig bilparkeringssituation runt skolan det mer attraktivt med andra färdmedel.

EXPERTPANELENS BEDÖMNING

Jurymedlemmarna har fått i uppdrag att bedöma studenternas förslag utifrån sina specifika kunskapsområden. Målet har varit att få med så många kompetenser och så bred representation i juryn som möjligt. Juryn har fått bedöma studenternas kartskiss samt en förklarande text som studenterna har skrivit.

PÅL KASTENSSON
MARKNADSCHEF, LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
»Den konceptuella utformningen tar tydligt sin utgångspunkt i idén att vi är Skandinaviens nordligaste tekniska universitet och den faktiska verklighet vi har att hantera. I norra Sverige upphör inte det aktiva vardagslivet när löven dalar från träden och ersätts med gnistrande snö och arktisk vinterkyla. I stället plockar man fram skidorna och byter till dubbdäck på cyklarna. Detta medför att cykelparkering, skidhantering och ombyte är problemställningar vi och studenterna dagligen brottas med. Den visionära höjden ligger mycket nära den verklighet vi redan planerar för. I ett projekt med kommunen ansluter vi snart universitetet till en av Sveriges kanske mest välskötta spåranläggningar och planerar då för en ”ski-in and ski-out”, varför samtliga frågeställningar och lösningsförslag är högaktuella.«

KRISTINA NILSSON
PROFESSOR ARKITEKTUR OCH VATTEN, LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
»Green line är ett kreativt förslag för att stimulera aktiva färdmedel till Luleå tekniska universitet. Smarta, säkra och enkelt använda låsanordningar för cyklar och skidor, långboards och inte minst servicestationerna skulle stödja dessa färdsätt. Låsstationerna är också utformade på ett snöröjningsvänligt sätt. Omklädnings- och duschmöjligheter bör dock anordnas inomhus för att fungera bra vintertid. Ett ökat antal cyklister och skidåkare skulle troligen ge underlag för en liten bemannad cykel- och skidverkstad i en byggnad som en arkitektonisk pärla. Förslaget kan också kompletteras med bättre och genare cykelvägar till/från LTU-campus samt underhållna skidspår som kopplas samman med nytt skidspår på Porsön och med skidsystemen på Ormberget.«

INGRID GUSTAVSSON
ARKITEKTURRÅD,
AKADEMISKA HUS
»Jag blev väldigt glad när jag tog del av förslaget och fäste mig främst vid det helt självklara resonemanget att miljövänliga transportsätt ska vara en lika prioriterad del av infrastrukturen som biltransporter. Hur mycket cykelbanor vi än anlägger är detta inte utgångspunkten för dagens trafikplanering och detaljplanläggning. Självklart ska man kunna förvara sitt transporthjälpmedel på ett säkert och bekvämt sätt, vare sig det är skidor, cykel eller något annat. Vi kommer inte att ha plats att förvara alla cyklar och skidor helt stöldsäkert, men alternativet ska finnas. Det är intressant med platser för egenvård och service, dessa kan också fylla en social funktion. Tillgång till duschar trodde jag fanns, men det kanske inte är så överallt. Ett stort tack till studenterna för ett tänkvärt och vackert presenterat förslag!«

CHRISTIAN FRISENSTAM
ARKITEKTURRÅD, AKADEMISKA HUS
»I nya Campusplan 2025 för Luleå tekniska universitet slås fast att campus ska vara långsiktigt hållbart: ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt och att hållbarhetstänkande ska genomsyra all planering. I planen föreslås bland annat nya attraktiva gång- och cykelvägar som stimulerar till att gå och cykla och som knyter universitetet till staden. Förslaget ”Green Line” ger ett betydande och kreativt bidrag till ett sådant utvecklingstänk. De föreslagna servicestationerna S,M och L blir ett intressant inslag i stadsbilden och bidrar till ett levande campus. Detaljlösningar kännetecknas av stor uppfinningsrikedom. Gestaltningen av stationerna med ingående funktioner kan utvecklas i samklang med de särdrag som identifierats i campusplanen och som ger universitetet dess sammanhållna arkitektoniska identitet.«

TEXT ERIK HIDMAN OCH JOSEFINE JACOBSSON FOTO TOMAS BERGMAN