Vägar till en grönare livsstil
Med nya sätt att konsumera och en ny, miljövänligare livsstil bygger vi en grönare framtid. Nu hänger även de kommersiella intressena på – det finns mer än gröna vinster att göra på en miljövänligare livsstil.
Med nya sätt att konsumera och en ny, miljövänligare livsstil bygger vi en grönare framtid. Nu hänger även de kommersiella intressena på – det finns mer än gröna vinster att göra på en miljövänligare livsstil.
Vilka varor bör helst vara ekologiska? Hur miljöfarlig är egentligen palmoljan? Och torsk från Östersjön, är den okej eller inte? Naturskyddsföreningens Grön Guide ger dig svaren.
Som konsumenter har vi stor makt att påverka matproduktionen i en grönare riktning. Utifrån våra inköp väljer butiken sitt utbud, och ett grönare sortiment i våra matbutiker skapar i sin tur förutsättningar för en grönare produktion. Men som konsument är det inte alltid helt lätt att veta vilket val som är grönast. Därför har Naturskyddsföreningen lanserat Grön Guide, en samling enkla och handfasta råd i mataffären.
Artiklarna ger till exempel tips om vilka fisk- och skaldjurssorter som man bör undvika och vad man bör veta om besprutning. Dessutom kan man läsa om miljösmart mode, vilka hushållsmaskiner som drar minst el och vilka ekologiska produkter man bör prioritera om man inte har råd att byta ut hela matkassen.
– Ekologiskt kaffe hamnar högt på listan, följt av bananer, vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis, säger Jonas Lindquist, redaktör på Grön Guide. Ett annat enkelt råd som har stor effekt är att byta ut köttet mot vegetariskt ett par gånger i veckan.
I medias rapportering kan det ibland framstå som ganska bökigt att välja grönt. Koldioxidutsläpp, giftanvändning och genmodifiering är bara några av alla parametrar som ska vägas in i våra gröna val, men det är inget som var och en måste göra, anser Jonas Lindquist.
– Det räcker långt att välja ekologiska och miljömärkta produkter. Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval tar hänsyn till många faktorer och det gör även Svanen, säger han. Märkningen gör det lätt att handla grönt.
Grön Guide finns både på webben och som app där artiklarna finns i en mer lättläst version. Grön Guide har fått stor spridning och Jonas Lindquist tvivlar inte på att arbetet gör nytta.
– Ska man påverka måste det ske på flera plan, säger han. Butiksägarna brukar lyssna på kunderna. När vi genomfört kampanjer exempelvis mot scampi har det gett stort genomslag.
TEXT BENEDIKTA CAVALLIN
Jonas Lindquist, redaktör på Grön Guide.