Digital transformation - framtidens verktyg och lärandemiljöer

Inom alla fält är det numer ett faktum – framtiden är digital. Men vad innebär det rent praktiskt att skapa ett rum som stödjer digitalt lärande? Vilka verktyg finns det att använda sig utav? Hur kan vi skapa en social dimension genom det digitala? Kan vi stödja lärande genom speldesigntänk, så kallad gamification? Välkommen till ett Aha-seminarium av Akademiska Hus och Högskolan i Gävle om digital transformation och framtidens lärandemiljöer som går av stapeln onsdagen den 16 oktober mellan 12.15-15.30 i Gävle.

ANMÄL DIG HÄR

Våra talare

Ylva Fältholm är rektor vid Högskolan i Gävle. Hon är civilingenjör, arbetslivsforskare och professor och har studerat och verkat vid Luleå tekniska universitet (LTU) innan hon tillträdde som rektor vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning inom arbetsvetenskap har rört ledning och styrning för effektiva, innovativa och jämställda arbetsplatser, samt hur organisationsförändringar och ny teknik påverkar yrken och yrkesroller. 

För att vi ska kunna skapa attraktiva och hållbara lärandemiljöer är att det viktigt att Högskolan aktivt samverkar med fastighetsägare, kommuner, andra myndigheter och framförallt med våra studenter, säger Ylva Fältholm, rektor vid Högskolan i Gävle.

 

Jan Bidner

Jan Bidner är expert på hur man kan använda speldesigntänk i sammanhang som inte är spel. Jan har jobbat i IT-branschen sedan 2003 och med digitala lärandemiljöer både online och flexibelt ur ett beteende och användbarhetsperspektiv. Med en bakgrund som lärare, skådespelare och speldesigner så bidrar han med ett unikt perspektiv på digitaliseringen där beteenden, behov och mänsliga drivkrafter är centrala. Jan är också lärare på Changemaker Educations YH-utbildning ”Experience Designer”.

Claes Westelius

Claes Westelius arbetar som lärare på Högskolan i Gävle med inriktning it och lärande.
Han brinner för nätbaserat lärande, gamification och VR. Claes var projektledare för Nätbaserat lärande, ett projekt som skapade möjligheter för Högskolan i Gävle att omdefiniera vad studier och utbildning kan vara. I projektet arbetade man med att skapa och utveckla interaktiva miljöer på Högskolan i Gävle där lärare och studenter genom anpassningsbara lokaler och kommunikationsverktyg kan erbjuda tjänster av hög kvalitet både till personer på campus men även till studenter på distans samt företag och organisationer.

Johanna Nilsson

Johanna Nilsson är digital verksamhetsutvecklare hos Akademiska Hus. Hennes arbetsuppgift handlar om att hitta nya och effektiva metoder att bedriva den dagliga verksamheten på med hjälp av digitaliseringen som katalysator i förändringsarbetet. Johanna kommer att presentera några utav Akademiska Hus digitaliseringsprojekt runt om i landet.

 

Praktisk information

Datum: Onsdagen den 16 oktober
Tid: Lunch och mingel 12.15-13.00
Seminarium 13.00-15.30
Plats: Sal 99:132, Högskolan i Gävle, Gävle
Lunch: Vi bjuder på en enkel lunch i samband med evenemanget. Vid eventuella allergier eller kostönskemål, ange detta i samband med registrering.

Kontaktperson: Filip Svensson, kommunikationsansvarig Campus- och affärsutveckling
filip.svensson@akademiskahus.se

 

Eventinformation

Kungsbäcksvägen 47 Gävle