Lotta Andersson - Strategisk fastighetsutvecklare/Arkitekt

Akademiska Hus tar helhetsansvar för att utveckla både hållbara och attraktiva kunskapsmiljöer. Som strategisk fastighetsutvecklare och innovationsledare ansvarar Lotta Andersson för Akademiska Hus strategiska utveckling av lärandemiljöer och är djupt involverad i innovationsprojektet Learning Lab.

Hur ser en ungefärlig arbetsvecka ut?

Jag reser mycket på grund av mitt nationella uppdrag och blandar projekt med strategiskt arbete. Jag är också engagerad i det nationella nätverket Rum för lärande, där jag är en del av styrgruppen. Jag driver egna projekt, men kan också vara en resurs i andras. Det kan handla om att medverka vid workshops, arrangera studiebesök eller vara bollplank i diskussioner om rum och lärande. I mitt uppdrag ingår att omvärldsbevaka vilket bland annat innebär att jag deltar på seminarier och workshops med koppling till mitt expertområde. Ibland föreläser jag om projekt eller lärandemiljöer, för tillfället pratar jag ofta om Learning Lab, ett innovationsprojekt i vårt nya hus som byggs på Chalmers-området.  Jag jobbar också nära våra kommunikatörer kring gemensamma arrangemang, till exempel Aha- seminarium. 

Varför sökte du dig till Akademiska Hus?

Jag hade jobbat som konsult i många år och var nyfiken på att testa en annan typ av arkitektarbete. Det lät spännande att få fokusera på lärandemiljöer och att få vara med och göra skillnad i de tidiga skedena. Det roligaste med jobbet är det strategiska arbetet och att jobba med koncept- och idéfasen. Jag var också nyfiken på beställarrollen och Akademiska Hus är ett företag med ett spännande och utmanande uppdrag. Det finns en grym kompetens inom bolaget och det är roligt att tillsammans med kollegor och kunder få vara en del av den utvecklingsprocess och förflyttning vi är i just nu. 

Hur kommer din expertis och bakgrund till nytta på Akademiska Hus?

Som arkitekt har jag lärt mig en arbetsmetodik som jag har glädje av i min nuvarande roll. Jag är van att hantera dialogprocesser i tidiga skeden och har alltid jobbat nära både beställare och brukare. Att jag under många år valt att fokusera på hur rum och miljöer kan stödja lärandet har jag också nytta av. Även om jag framför allt jobbat med förskolor och grundskolor så går kunskapen bra att översätta till högre utbildning. Jag tycker man kan lära mycket av hur man jobbar med aktivt lärande och aktivitetsbaserade miljöer inom till exempel förskolan. Det spelar ingen roll om man jobbar med en skola, ett universitet eller kontor, de är alla en form av lärandemiljöer och som arkitekt vill jag skapa goda förutsättningar för långsiktigt lärande och hälsa.

Vilken är den största utmaningen inom ditt expertområde just nu?

Digitaliseringen! Det är svårt att greppa de långsiktiga konsekvenserna av en exponentiell teknikutveckling, inte minst inom lärande- och kunskapsmiljöer. Vi behöver arbeta systematiskt med strategi och tydliga processer för att kunna svara upp mot morgondagens behov. Men jag tror samtidigt mycket på den fysiska platsen där det finns goda förutsättningar att mötas, träffa andra och utvecklas tillsammans. Ett campus där det känns meningsfullt att vara.   

Det är också en utmaning att skapa flexibla miljöer som tål förändringar över tid och som samtidigt stödjer ett mångprofessionellt förhållningssätt. En spännande utveckling skulle vara om vi kunde planera våra campus- och lärandemiljöer så att de stödjer möten mellan olika program och professioner. Om tankar och idéer får krocka i oväntade möten kan det hända nya spännande saker.  

Vilken är den största utmaningen i din yrkesroll just nu?

Eftersom jag är relativt ny inom den akademiska världen handlar det i dagsläget om att bygga nya nätverk och skapa goda relationer med våra kunder.  Jag försöker bädda för ett kreativt och utvecklande samarbete både externt och internt. Jag vill jobba för att Akademiska Hus ska bli våra kunders bästa partner när det gäller att utveckla goda och hållbara lärandemiljöer.

Vad är det roligaste med ditt arbete på Akademiska Hus?

Jag har ett jättespännande och roligt uppdrag och det pågår just nu en massa intressanta projekt runt om i landet. Eftersom jag jobbar nationellt har jag förmånen att träffa många duktiga människor, både kollegor och kunder. Jag upplever en stor generositet, alla delar gärna med sig av sin kunskap och sina erfarenheter, så jag lär mig massor. Det är också roligt och inspirerande att besöka många olika campusmiljöer, både i Sverige och internationellt.

"Jag är övertygad om att den fysiska miljön kan bidra till kreativitet, lärande och hälsa och tror att vi kan lära en hel del från lärandemiljöer för yngre barn." 

Tidigare erfarenhet

Lotta Andersson är arkitekt med fokus på lärandemiljöer. I sin tidigare roll som uppdragsledande arkitekt och kontorschef på Sweco Architects har hon framför allt jobbat med förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Ofta har projekten genomförts som designdialogprocesser i nära samarbete med verksamheten där man tillsammans identifierat önskade kvaliteter och utvecklat idéer.

Expertområden

Lotta Andersson är expert inom dessa områden:

  • Lärandemiljöer
Läs mer om Cookies