Till navigation Till innehåll (s)

SÅ SVARAR DE INTERNATIONELLA STUDENTERNA OM KUNSKAPSMILJÖERNA

För att komplettera resultaten i International student barometer, har Aha ställt följande frågor till 19 utländska studenter:

  1. Varför valde du att studera i Sverige?
  2. Vad uppskattar du mest med kunskapsmiljöerna på ditt campus?
  3. Vad kan förbättras med kunskapsmiljöerna?

KARTHIKEYAN SUNDARRAJ,
30 år, Indien, magisterprogrammet applied textile management,
Högskolan i Borås


»Jämfört med mitt universitet i Indien är här trångt och ont om trevliga ställen att sitta på. Jag saknar uteserveringar och grönområden och jag tycker att det borde finnas fler matsalar och kaféer. Studieutrymmena ger jag 95 på en 100-skala; miljön är lugn och tyst och man får mycket gjort. Biblioteket och läsplatserna där är fantastiska. Men skolan känns inte så internationell, det är svårt att få information på engelska och jag hade gärna haft tillgång till fler utländska tidningar och databaser. Studenter i Sverige är öppna och coola.«

MUHAMMAD ZAHID IQBAL,
28 år, Pakistan, magisterprogrammet fashion management, Högskolan i Borås


»I Borås är biblioteksbyggnaden den bästa. Där är bra att plugga, allt finns där och den vackra miljön gör att man känner sig harmonisk. Många av de andra lokalerna vi är i är gamla och trånga. Det verkar vara ont om lokaler men ändå utnyttjas de inte dygnet runt, det förstår jag inte. Utbildningen är väldigt bra men jag valde den främst för att den är gratis. Jag tror att studieavgifterna kommer att ställa till det för Sverige. Vädret och språket är redan stora nackdelar. Mina vänner kommer att välja Australien eller USA i stället.«

JINGJING YAO,
27 år, Kina, avancerad design, Umeå designhögskola


»Jag sökte mig till norra Europa och är glad att jag hamnade här. Designhögskolan ligger vackert vid älven men är väldigt isolerad från resten av universitetet och det blir inte något riktigt campusliv för oss. Jag skulle vilja ha mer aktivitet mellan byggnaderna och mellan de olika utbildningarna. Och med svenskar. Hade jag betalat för att komma hit hade jag nog gjort en mer noggrann research för man lägger ju inte pengar på utlandsstudier bara för att studierna är bra, utan för helheten, omgivningen, miljön.«

MARCUS HO TUNG CHIU,
26 år, Kanada, mastersprogrammet i arkitektur, Chalmers


»Jag valde att studera i Sverige eftersom jag är intresserad av arkitekturen här. På campus gillar jag kårhuset bäst, för dess puls och liv. Arkitekturhuset på Chalmers har ett otroligt fint atrium, men i övrigt är lokalerna ganska mörka – det är lite konstigt att kontor och kopieringsrum har stora fönster medan lokalerna som vi faktiskt är i är lite mörka. Näringslivskopplingen är väldigt värdefull och kan nog bidra till att man väljer Chalmers även när det kommer att kosta pengar att plugga här.«

ABOUZAR JALALIAN,
31 år, Iran, master i marketing, Stockholms universitet


»Jag hade tänkt åka till Storbritannien för att plugga, men så tipsade en kompis mig om att det var gratis i Sverige. Jag hade nog inte valt att komma hit annars. Mitt första intryck av Kräftriket var att det var ett riktigt universitet, mysigt och vackert beläget. Mycket finare än universitetets huvudcampus. Akademiskt är jag lite besviken, men socialt har utbildningen varit bra – svenskar är bra på att hitta på saker och ha fester. Mitt mål är att driva eget i Sverige inom marknadsföring, och jag hoppas att jag lyckas.«

PETRINA SALEMA,
26 år, Tanzania, masterprogram i arkitektur, Chalmers


»Mitt universitet i England är utspritt över stan, men jag gillar Chalmers samlade campus mer. Alla kafeterior med stort matutbud, pubar, kårhuset, naturen runtomkring. Arkitekturbyggnaden är kanske inte så märkvärdig, men där är en kreativ stämning och jag gillar att där alltid pågår någonting och att man kan se över till andra delar när man är i studion. Bra också med alla små köksutrymmen för studenter, men det borde finnas fler. Vårt bibliotek är lite litet och borde vara öppet dygnet runt.«

ANGELLA NAMIIRO,
26 år, Uganda, master i vattenresurshantering, Lund


»Jämfört med Uganda finns det mycket mer teknik och labbmöjligheter att tillgå här. Dessutom fler läsplatser. Jag hade gärna sett att det fanns möjligheter att bo på campus. På det stora hela är utbildningen väldigt bra, med mycket fältstudier, utrymme för diskussion, samtal och frågor. Jag hade nog inte valt Sverige om inte utbildningen varit gratis och jag misstänker att antalet sökande från Afrika kommer att minska markant – vi har helt enkelt inte samma ekonomiska möjligheter som europeiska studenter.«

FATEMEH SAADATMAND,
26 år, Iran, master i informatik, Borås högskola


»Det bästa med högskolan är vårt eget labb – två våningar med datorer som man har tillgång till dygnet runt. Jag gillar att där är gott om plats och lätt att få fönsterplats, så att man ser dagsljus medan man pluggar. Skillnaden mot Iran är att vi sitter mycket och jobbar i grupp här, samt att det finns så mycket mer och bättre utrustning. Nackdelen är att vi inte har någon som helst kontakt med näringslivet. Säkert 75 procent av de utländska studenter jag känner skulle vilja stanna, men det är svårt att komma in på marknaden.«

ROSS JOHNSON,
31 år, USA, master Sustainable Business, Lund


»Campus är toppen, välskött och snyggt. Jag gillar området runt LTH mest, med dammar och bänkar att sitta på, och jag gillar att det finns wifi överallt och många bibliotek att plugga i. Men de är öppna alldeles för kort tid. Hem­ifrån är jag van vid att man pluggar ihop med kompisar på biblioteket nätterna igenom, men här verkar folk mest sitta på sina rum eftersom allt stänger klockan sju. Jag hade aldrig kommit om utbildningen kostat pengar och jag tänker åka hem när det här året är över.«

WASIF ZAMURRAD,
27 år, Pakistan, master i computer engineering, Högskolan Dalarna


»Jag blev rekommenderad att plugga i Sverige av en vän som redan läste här och är riktigt nöjd med mitt val. Kontrasten att komma till Dalarna jämfört med Pakistan är enorm. Högskolan har bättre resurser och fantastiska labbmiljöer och ett lugnt och vackert campus. Sveriges natur är verkligen något som marknadsförs för lite mot utländska studenter. Och när studieavgifterna införs måste svenska universitet hitta på något – jag hade aldrig åkt till Sverige om det hade kostat pengar, för språket är för svårt.«

TRAVIS LUNT,
30 år, Australien, ekonomi och statskunskap, Internationella handelshögskolan i Jönköping


»Högskolan är mycket mindre än det universitet jag gick på i Australien – där fanns flera restauranger, bokaffärer och pubar. Men skolan är ganska nybyggd och väldigt fin. Jag pendlar till Göteborg så jag tillbringar inte jättemycket tid på högskolan efter lektionerna, men något jag saknar är idrottsplaner för fotboll och basket, och en pub med livemusik. Med studieavgifter blir Sverige inte lika intressant – utbildningen är lika bra i Australien eller på andra ställen.«

KHALED MORSHED SABUZ,
25 år, Bangladesh, master i tourism, hospitality and service management, Helsingborg campus.


»Jag tror inte att svenska studenter förstår hur fina campus ni har. För mig var det en dröm att komma till Helsingborg. Visserligen är det inte så stort här men det är det jag gillar: att allt finns i en och samma byggnad. Jag ser fram emot att kunna sitta ute igen i solen snart, det blir lite instängt och mörkt på vintern. Sverige har blivit ett populärt studieland för studenter från Bangladesh och flera tusen finns här, men blir det studieavgifter kommer nog bara de rika kunna komma hit.«

PATRICK TARUMBWA,
25 år, Zimbabwe, master i management, Stockholms universitet


»Jag var i Sverige på semester, besökte Södertörns högskola och blev väldigt imponerad av standarden på både skola och utbildning. Så jag gjorde en hel del research på nätet när jag kom hem och sökte mig till Stockholms universitet. Jag uppskattar infrastrukturen och all vardagsteknik mest. Atmosfären är annorlunda här. Alla ställen man kan sitta på verkar vara avsedda antingen för studier eller måltider, så jag tror att lite vanliga loungemiljöer skulle få olika grupper att våga prata med varandra mer.«

JUANITA RUIZ,
26 år, Colombia, master i sustainable development, Uppsala universitet


»Jag har släktingar i Uppsala så det avgjorde mitt val av studieort. Uppsala är ett mycket välorganiserat universitet med bra service och faciliteter. Mitt favoritställe är universitetsbiblioteket Carolina Rediviva där personalen är trevlig, och om man beställer böcker så får man dem väldigt snabbt. En del av mina kursare tycker att det borde vara öppet alla dagar. Det enda jag har att anmärka på är att det är för många deltagare i min kurs – vi är över 100 och så stora grupper i samma lektionssalar påverkar kvalitet och engagemang.«

CARYS EGAN-WYER,
England, master i business administration, Lund


»Jag har tidigare läst på London School of Economics och där var de sociala miljöerna mer koncentrerade – allt hände på en och samma pub, i princip. Här får man vara lite mer alert för att hålla koll på vad som händer var och när. Jag läser vid Ekonomihögskolan som ligger lite utanför Lunds centrala delar, vilket skiljer sig från LSE:s komprimerade campus. Jag är hemskt förtjust i alla gamla byggnader. Särskilt biblioteket på Juridicum, man kan verkligen känna lukten av intelligens bland de gamla böckerna och läderstolarna där.«

SHUBIAO REN,
23 år, Kina, finansiering, Lunds universitet


»Många saker samverkar till att göra Lunds universitet till ett bra studieställe. Bara sådana detaljer som att klasserna är relativt små och att det är enkelt att hitta på området, att det finns informationsdiskar och att lärarna är närvarande, det skapar en tillgänglig atmosfär. Jag valde Sverige för att jag var intresserad av att lära känna ett land som är en kombination av hög utbildningsstandard, effektivitet och välfärd och trivs väldigt bra. Men jag hade inte kommit hit om det kostat pengar, om jag inte fått stipendium vill säga.«

ELENA KRAVTCOVA,
22 år, Ryssland, statsvetenskap, Lunds universitet


»Närheten till allt är det viktigaste. Det skapar studentanda och gör studierna lättare. Man kan till exempel alltid gå och sätta sig och plugga någonstans på universitetet om man inte vill vara hemma, det finns gratis wifi överallt och det är jättebra. Jag gillar också att kommunikationerna är bra i stan i övrigt. Jag valde att plugga i Sverige för att det var gratis och för att det är nära hem till S:t Petersburg. Dessutom jobbar min pappa för ett svenskt företag. Men hade det kostat pengar hade jag åkt till England i stället.«

SANDEEP JAKKAMPUDI,
25 år, Indien, master i product development and innovation management, Linköpings tekniska högskola


»Det är oväntat svårt att ta del av det svenska samhället. Skolan borde göra mer för att blanda studenterna, både i studierna och socialt, och kanske göra det obligatoriskt med svenskundervisning för oss internationella studenter. Vi kommer ju inte bara hit för att plugga, utan vill lära känna kulturen och språket. I kårhuset har vi ett eget internationellt hörn och det är väldigt trevligt, men lite isolerat. Praktikplatser och svensklektioner skulle nog kunna få folk att välja att komma hit även om det kostade pengar.«

DARREN GLEESON,
33 år, Australien, ekonomiprogrammet, Karlstads universitet


»Min flickvän är härifrån så det var på grund av henne jag började här. Utbildningen är jättebra, men jag tycker att universitetet ligger alldeles för långt från stan, och jag tror att många studenter blir besvikna när de kommer hit och upptäcker det. Man borde koppla ihop universitetet med stadslivet mer så att det händer något, för nu känner man sig lite fast här ute. Jag gillar biblioteket hemskt mycket – att det finns gott om studieplatser, att det är öppet sent och att man får prata högt.«

TEXT SOFIA ERIKSSON 

INTERNATIONAL STUDENT BAROMETER

I slutet av år 2010 deltog 9 415 utländska studenter i Sverige i undersökningen International student barometer, ISB, på uppdrag av Svenska institutet och 16 svenska lärosäten. Den svenska svarsfrekvensen låg på nästan 50 procent. Studien genomfördes i sammanlagt 11 länder av det brittiska undersökningsföretaget I-graduate.

VARFÖR VALDE DU SVERIGE?

Att slippa studieavgifter var en betydande faktor för dem som hade valt att studera i Sverige, men viktigast var kvaliteten på undervisningen.

Niklas_T.jpg

»Ett nära samarbete mellan stad, lärosäten och näringsliv är nyckeln.

NIKLAS TRANAEUS, PROJEKTKOORDINATOR STUDY DESTINATION SWEDEN, SVENSKA INSTITUTET

International student barometer visar att Sverige har undervisning, forskning och kunskapsmiljöer i världsklass.

Vad tycker du att vi måste bli bättre på för att locka utländska studenter?
– Svenska lärosäten måste framför allt bli bättre på karriärservice och kopplingen till arbetsmarknaden. Studenter som reser från andra sidan jorden och satsar pengar på sin utbildning förväntar sig att studierna ska ge ett resultat. Samtidigt har de ingen aning om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Här saknas den nödvändiga hjälpen.

Hur skapas möten med näringslivet?
– Många stora, svenska företag är mer kända utomlands än Sverige självt och har därför enorma möjligheter att positionera landet som studiedestination. Den fysiska miljön, som redan har fått så goda betyg, blir också viktigare i takt med att konkurrensen hårdnar. Mötesplatser mellan studenter och näringsliv skulle kunna skapas på campus, kanske genom att låta företag finnas representerade där.

Betyder det att Sverige har goda möjligheter?
– Absolut. Vi måste bara marknadsföra det vi är bra på. Ett nära samarbete mellan stad, lärosäten och näringsliv är nyckeln till att konkurrera på den globala marknaden och att göra Sverige mer känt som studiedestination.