Till navigation Till innehåll (s)

JOHANNA FRELIN 
VD HYPER ISLAND:

»MAN MÅSTE VÅGA NYA SAKER OCH ÖVERRASKA STUDENTERNA«

Det är snart 20år sedan utbildningskoncernen Hyper Island startade sin verksamhet i det gamla Kronohäktet i Karlskrona. Målet var att revolutionera utbildningsvärlden, och siktet var globalt.

– Vi jobbar med upplevelsebaserat lärande, och det innebär mycket praktiskt arbete där studenterna ställs inför utmaningar som de ska lösa. Efteråt reflekterar man över uppgiften och därefter kopplar vi in teori och föreläsningar. Mycket forskning säger att ett praktiskt angreppssätt är det bästa sättet att lära, säger Johanna Frelin, vd för Hyper Island.

Tanken var att Hyper Island skulle ligga i framkant vad gäller utbildningar inom digitala medier. Detta är fortfarande grundstenen i företaget även om man i dag också ger korta företagsutbildningar och kurser i ledarskapsutveckling. De som söker sig till utbildningarna beskriver Johanna Frelin som kreativa personer som vill jobba i det digitala utrymmet och som har en konstruktiv inställning till uppdrag och utmaningar.

För att hela tiden ligga lite före näringslivets behov, arbetar Hyper Island tätt med företagsvärlden. Bland annat kallar man näringslivsrepresentanter till ett årligt möte där framtidstrender analyseras. Hyper Islands föreläsare är plockade från näringslivet och 150 olika företag förser varje år studenterna med olika projekt.

– Det vi lär oss genom våra företagskontakter, genomsyrar hela vårt kursupplägg. Sedan har vi inga fast anställda lärare och kan därför ställa om väldigt snabbt. Med 500 studenter globalt per år är vi ett mycket mindre varumärke än exempelvis KTH, och därför måste vi vässa vår metodik.

Johanna Frelin tror att universiteten börjar snegla lite på Hyper Islands framgångar, och hon hoppas att de traditionella lärosätena ska börja experimentera med sin lärostil och utveckla en egen pedagogik.

– Man måste våga pröva olika saker och överraska studenterna.

I dag har Hyper Island utbildningsverksamhet i Karlskrona, Stockholm, Singapore, Manchester, New York och São Paulo, och samma metodik används globalt – inklusive lekarna som mellan intensiva läropass ska stimulera hjärnan och kroppens energi.

– Att vi är ett svenskt företag är en viktig del av vårt varumärke. Vi inför fika och smågodis runt om i världen, och har gärna föredragshållare med svensk brytning utomlands.

Att komma från Sverige ger Hyper Island dessutom lite större svängrum. Det är mycket lättare att få näringslivspersoner i ett amerikanskt styrelserum att leka under utbildningen om man är svensk än om man är amerikan.

– Vi är svenskar och de tycker att vi är udda under alla omständigheter, så de förväntar sig att det ska vara så. Lite udda. 

Text: Görrel Espelund  Foto: Rickard Kilström & Jes Larsen Illustration: Pontus Andersson

 

Vad säger de andra experterna:

OM: Johanna Frelin

Jobbar som: Vd för utbildningskoncernen Hyper Island.

Bakgrund: Studerat media vid Luther College i USA, mastersexamen vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare på Sveriges Television, bland annat som chef för barn- och ungdomsprogrammen och SVT Fiktion.

Aktuell: I april tog Hyper Island emot Stora annonsörpriset för sina framgångar i att utbilda kreatörer och strateger för framtidens näringsliv.