Till navigation Till innehåll (s)

Årets employer branding -företag 2016 är Akademiska Hus

Torsdag, 29 september 2016
Akademiska Hus är en attraktiv arbetsgivare bland studenter och unga yrkesverksamma akademiker. Detta menar Universum, som ikväll delade ut sitt pris för bästa employer branding -företag, 2016.

Sanna Flyckt, HR-ansvarig, och Fredrik Färm, tf. HR-direktör, tog emot priset.

Hur känns det att representera Akademiska Hus en dag som denna?

– Det känns alltid bra att representera Akademiska Hus – men självfallet extra bra idag när vi får kvitto på att ett systematiskt arbete verkligen har gett resultat, säger Fredrik Färm.

Hade du det på känn, eller blev du överraskad? 

– Jag blev överraskad - även om vi driver ett långsiktigt arbete för att bli en långsiktigt attraktiv arbetsgivare så är det hård konkurrens och jag trodde det skulle ta lite längre tid. De verkliga hjältarna när det kommer till att bygga arbetsgivarvarumärke är alla våra medarbetare som tar emot och handleder exjobbare och praktikanter eller engagerar sig i studentprogram och andra initiativ. Där har vi nyckeln till ett framgångsrikt employer branding-arbete - ni gör ett fantastiskt jobb!

Vad tror du är nyckeln till att bli en populär arbetsgivare?

– Att synliggöra vad vi arbetar med och hur – vi har en fantastisk uppgift att vara med och positionera Sverige som kunskapsnation – och unika möjligheter att arbeta i samverkan med våra kunder vad gäller innovation och framtidsfrågor som utvecklar vår leverans över tid.

En fin utmärkelse ikväll, hur ska Akademiska Hus toppa detta?

– Kanske inte toppa - men fortsätta att utveckla vårt sätt att synliggöra vad vi gör så att vi når även andra grupper av framtida medarbetare. Konkurrensen är tuff idag, inte minst inom drift och förvaltning.

Priset årets employer branding-företag tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen, från ledningsgrupp till linje, i employer branding-frågor och som jobbar på ett strategiskt och inspirerande sätt. 

Akademiska Hus har under de senaste åren arbetat målmedvetet för att skapa en enhetlig företagskultur och varumärke, bland annat genom en gemensam värdegrund. Dessutom läggs stor vikt vid att utveckla cheferna till att bli goda ledare och föredömen i organisationen. Akademiska Hus employer brand riktar sig mot flera målgrupper med fastighetsakademin och yrkeshögskolan i fokus. På senare år, även unga yrkesverksamma akademiker och studenter vid universitet och högskola.