Till navigation Till innehåll (s)

Premiär för elbusslinje 55 i Göteborg

Måndag, 15 juni 2015
Framtidens kollektivtrafik rullar nu i Göteborg! Den 15 juni är det officiell trafikstart för Göteborgs första elektriska busslinje. Bussarna är tysta och utsläppsfria, och drivs på el från vind- och vattenkraft. Busslinjen är en av de modernaste i världen, och låter passagerarna ladda mobilen ombord och kliva av och på bussen inomhus. Akademiska Hus är en av projektets samarbetspartners.

Idag blir bussar helt drivna på förnybar el en del av kollektivtrafiken i Göteborg. Busslinje 55 kommer att trafikeras av tre helt eldrivna bussar och sju elhybridbussar, samtliga från Volvo Bussar. Bussarna trafikerar sträckan från Chalmers Johanneberg till Chalmers Lindholmen, och passagerarna kan både ladda mobilen och surfa via bussens eget wifi-nätverk ombord.



Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas med förnybar el vid ändhållplatserna. Den ena ändhållplatsen ligger på Svens Hultins plats på Chalmersområdet och invigdes redan den 21 maj av Göteborg Energi, Akademiska Hus och IMCG/Tysta Offentliga Rum. Akademiska Hus har engagerat sig i projektet för att i sitt uppdrag att stärka Sverige som kunskapsnation främja hållbara kommunikationer till och från campus. Den andra ändhållplatsen vid Chalmers Lindholmen är inomhus, något som är möjligt tack vare att bussarna är tysta och utsläppsfria.

- Volvokoncernen vill bli världsledande inom hållbara transportlösningar. Här i Göteborg har vi ett unikt samarbete som gör det möjligt att lansera elbusslinjen här, och att verkligen ligga först i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik, säger Volvokoncernens hållbarhetschef Niklas Gustafsson.

Linjen är ett resultat av samarbetet ElectriCity, där nya lösningar för framtidens hållbara och attraktiva kollektivtrafik utvecklas, testas och demonstreras. Förutom själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept och energiförsörjning. Eldriften sätter inte bara Göteborg på kartan vad gäller hållbara och innovativa lösningar för kollektivtrafiken - den nya busslinjen öppnar också nya möjligheter för hur städer och tätorter planeras.

- ElectriCity och linje 55 är ett konkret bevis på hur Göteborgs Stad utvecklas med inriktning på att skapa en tätare, mer hållbar och öppen stad med attraktiva stadsmiljöer och ett rikt stadsliv. Projektet är dessutom ett bevis på vår ambition och strategi att attrahera kompetens och investeringar som stärker möjligheterna att minska klimatpåverkan. Vi får också möjlighet att vidareutveckla samspelet mellan myndigheter, industri och akademi, säger Anneli Hulthén (s) kommunstyrelsens ordförande.



Förhoppningen är att samarbetsprojektet ska locka fler att resa kollektivt, och samtidigt förena miljönytta med ekonomisk utveckling.

- ElectriCity profilerar Västsverige och gör att vi kan locka innovationsföretag och spetskompetens, vilket ger nya arbetstillfällen. Det gör också att vi kan göra kollektivtrafiken mer attraktiv - i hela Västra Götaland, säger Birgitta Losman (MP) ordförande i Västra Götalandsregionens regionutvecklingsnämnd. 

Fakta ElectriCity

ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Samarbetspartners är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.