Kommer du ihåg en enda mening du hörde igår? Ändå är normen i all utbildning just dessa ord, som få kommer ihåg. Få väljer vägbeskrivningar hellre än kartor för att förstå.
Insikter och beslut baserade på ord, kräver att du läser eller lyssnar och kommer ihåg orden. Du behöver däremot inte memorera ritningen eller kartan, vare sig för att använda eller utveckla dem.
Skulle LEGO och IKEA lyckats utan sina, nästan ordlösa, instruktioner som får barn och vuxna att utan utbildning bygga saker de aldrig sett? Ändå ordifieras instruktioner, rutiner och information på sätt som gör informationen svårare att förstå och skapar onödiga problem för dyslektiker.
Utan musiknoter skulle vi inte ha symfoniorkestrar. Ändå saknar nästan alla branscher motsvarigheter till (nästan) ordlösa branschnoter, vilket inte heller behöver översättas.
Paj-, cirkel- och stapeldiagram är inte potenta nog för att bära CAD-data, kartdata eller musikdata på lika bra sätt som ritningar, kartor och musiknoter gör. Ändå används dessa diagram för mängder av andra data istället för utveckla potenta notationer eller motsvarigheter till kemins periodiska system för grundämnen.
Londons kända tunnelbanekarta visar inte stationerna där de faktiskt ligger, utan visar så att linjer och byten blir tydliga. Ändå väljer de flesta att slaviskt använda vanliga, ”oformaterade” ritningar och kartor utan dessa, så viktiga, funktionella anpassningar.
Alternativ till ord, som foto och film, begränsas av att visa just hur saker ser ut från en vinkel. Överlagringar, perspektivförändringar, symboler och vyer ger större funktionalitet för användare.
Information är inte ord. Information är inte siffror.
Ord och siffror kan naturligtvis bära information men sällan på särskilt bra sätt.
Potenta visualiseringar hjälper människor och organisationer att förstå saker de aldrig förstått och göra saker de aldrig gjort.
Ta chansen att bli inspirerad av uppsalainnovatören Johan Lundell, grundare av visualiseringsbolaget Nodd AB, som fått flera utmärkelser och bland annat vunnit Arbetsförmedlingens stora innovationstävling, ”Arbetsmarknad för alla”, för bolagets (nästan) ordlösa språk.
Han visar exempel från sina samarbeten med bland andra SLU, Vattenfall, SSAB, Volvo m.fl.