Under rubriken Hybridundervisning: hype, hopp eller hybridvardag? samlades uppemot hundra deltagare på Zoom för att ta del av erfarenheter och reflektioner från arbetet med hybrida lärmiljöer och lärdomarna från testverksamheten är många.
- Hela grundtanken med den här testbädden var att skapa en plats där vi tillsammans – fastighetsägare och lärosäte - kunde utforska teknik, rum och pedagogik och förändra miljön utifrån de erfarenheter vi fick in från lärare och studenter. Att när vi nu närmar oss slutet av projektet få ta del av alla insikter känns fantastiskt, säger Kajsa Winnes, Akademiska Hus.
Learning Lab Hybrid Umeå är ett samverkansprojekt mellan Umeå universitet och Akademiska Hus i syfte att bygga kunskap om hur rum, pedagogik och teknik kan utvecklas tillsammans för framtidens lärmiljöer. Projektet har både utgått från befintlig forskning och bedrivit egen forskning för att skapa ny kunskap. Sedan hösten 2022 har lärare haft möjlighet att testa och vidareutveckla undervisningsformer i den specialutrustade lärosalen i Naturvetarhuset vid Umeå universitet med både pedagogiskt och tekniskt stöd nära till hands.
Under träffen delades insikter från arbetet med allt från praktiska utmaningar till framgångar och nya lärdomar. Samtalet gav en tydlig bild av hur komplexa men också möjliggörande hybrida lärmiljöer kan vara när pedagogik, teknik och rumsdesign möts i samma projekt.
– Hybrid är ingen quick fix. Det kräver genomtänkt planering där pedagogik, design och mänskliga möten är nyckeln. Teknik möjliggör men pedagogiken avgör, sammanfattade Åse Tieva, universitetslektor, vid Umeå universitet.
Även efter kickout-eventet fortsätter nu arbetet med att sammanställa projektets erfarenheter. Slutrapporten som publiceras i början av nästa år kommer att ge en fördjupad bild av resultaten och de insikter som kan vägleda utvecklingen av framtidens lärmiljöer.
Läs mer