– Här får studenter möjlighet att uttrycka sin kreativitet, säger Ebba Löfgren, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar i Örebro studentkår.
Learning Lab är en testbädd för framtidens rum för lärande och högskolepedagogik. Här skapar lärare och studenter tillsammans sina lärandemiljöer i flexibla rum som främjar nya undervisningsformer och ett studentaktivt lärande.
– Det här känns superhärligt, jätteroligt och välförtjänt med tanke på hur framgångsrikt Learning Lab 1.0 har varit, säger Charlotta Andersson.
Örebro universitets första Learning Lab invigdes i april 2022 och är ungefär 300 kvadratmeter stort. Learning Lab 2.0 omfattar ytterligare 250 kvadratmeter och ligger även det i Långhuset. De flexibla lärmiljöerna har skapats i ett samarbete mellan Örebro universitet och Akademiska Hus och är en del av ett förlängt samverkansavtal till och med år 2027.
– Learning Lab 2.0 är en ny testmiljö för undervisning som vi har utvecklat genom att ta vara på den feedback vi har fått från lärare som har undervisat i vårt första Learning Lab, säger Anna-Eva Olsson, koordinator för universitetets lärmiljöer.
Ett nationellt kunskapscentrum
Ett av målen för Learning Lab är att öka kompetensen bland medarbetare om lärandemiljöer – och även sprida dessa kunskaper utanför Örebro universitet, både nationellt och internationellt.
– Nu hoppas vi att fler lärosäten ska se hur bra det kan bli när man verkligen samarbetar. Vi ser att andra kommer hit och inspireras och det känns roligt att Learning Lab vid Örebro universitet redan är på väg att bli ett nationellt kunskapscentrum, säger Kajsa Winnes.
– Learning Lab är mer än en fysisk plats – det är en drivkraft för förändring och en plattform för kunskapande och samverkan. Jag uppskattar kulturen av tillit och prestigelöshet och ser fram emot att fortsätta i samma anda, där vi utforskar tillsammans, testar och lär oss på vägen – och har väldigt roligt, säger Charlotta Andersson.
Avgörande respons från studenter och lärare
Även studenternas feedback har varit viktig – och Örebro studentkår finns med i styrgruppen. Målet är att främja nya undervisningsformer och ett mer studentaktivt lärande.
Kajsa Winnes, verksamhetsutvecklare på Akademiska Hus klippte band vid invigningen tillsammans med Magnus Hansson, docent och excellent lärare i företagsekonomi och pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum.
– Jag blir så glad när jag ser alla som är här – inte minst alla lärare som gjort fantastiska saker. Vi visste inte riktigt vad det skulle bli när vi startade för tre år sedan, och nu står vi här med en utökad version och alla är så positiva, säger hon.
Foto: Jerry Gray, Örebro universitet.