Till navigation Till innehåll (s)

Flexibla klassrum för aktivt lärande

Onsdag, 15 april 2015
I samverkan med Umeå universitet har Akademiska Hus byggt flexibla klassrum som skapar bättre förutsättningar för aktivt lärande. Klassrummen fungerar också som testmiljö för forskning om lärande.

– När fler och fler lärare får chansen att prova på så kommer detta att sprida sig, det är min övertygelse, säger Lisbeth Lundahl, professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.

En lärare förbereder sin lektion i ett av de nya klassrummen på Campus Umeå. Innan han ens får frågan så berättar han hur roligt det är att arbeta i den här typen av klassrum.

– Jag stortrivs här. Det är fantastiskt! Jag använder de här två skärmarna oftast och stolarna gör det ju möjligt att dela in i grupper på ett väldigt smidigt sätt.

Färre tidstjuvar

Flera rum i nya Humanisthuset på campusområdet i Umeå ser annorlunda ut än det traditionella klassrummet. De har mer teknik. Förutom projektor i taket finns stora skärmar på väggarna. Klassrummen är också enkla att möblera om. I en av lektionssalarna har alla stolar hjul och i en annan finns flexibla whiteboardskärmar med hjul, som också kan användas för att snabbt kunna dela av klassrummet. Målet är att det mer flexibla klassrummet ska ge läraren förutsättningar för att våga testa nya former för sitt lärande, förklarar Lisbeth Lundahl. En viktig poäng är också att tidstjuvarna blir färre i de flexibelt användbara rummen.

– Som det oftast ser ut idag måste lärare växla mellan olika typer av salar, vilket är ett problem. Det blir ett flackande och ofta till salar där man inte är bekant med tekniken. Varje moment i vardagen som innebär en risk kan ge konsekvensen att läraren istället låter bli att testa något nytt. Därför är det viktigt att skapa bättre förutsättningar för att våga pröva en mer aktiv pedagogik.

I sin forskning gör Lisbeth Lundahl observationer i testmiljöerna. Hon gör också intervjuer med både lärare och studenter om hur de upplever rummen. Hittills har hon och hennes kollegor funnit att de nya klassrummen mottagits starkt positivt, både bland lärare och studenter.

– I en undersökning där vi ställde frågan till 45 studenter hur de upplevde rummet gav 80-85 procent något av de högsta betygen. Det är ovanligt höga siffror. När vi tidigare intervjuat lärare om hur deras ideala klassrum ser ut, så hamnar just önskemål om stor flexibilitet högt upp.

Viktig del i campusutvecklingen

Akademiska Hus vill bidra till en campusutveckling som skapar förutsättningar för att fortsätta utveckla Sverige som kunskapsnation. Lisbeth Lundahl menar att Akademiska Hus har en viktig roll för att skapa bästa tänkbara miljöer för lärande.

– Det är viktigt att man ställer sig frågan vilken roll rummet spelar. Traditionens kraft är stark, inte minst inom universitetsvärlden. Därför är det bra om Akademiska Hus kan bli en motor, en drivande kraft i att skapa moderna rum för aktivt lärande, säger Lisbeth Lundahl och får medhåll från Akademiska Hus regiondirektör, David Carlsson.

- Akademiska Hus har tjugo års erfarenhet av att skapa framgångsrika kunskapsmiljöer för Sveriges lärosäten, och nu vill vi intensifiera det arbetet genom att både upprätta expertnätverk och stödja forskning inom området. Samarbetet med Umeå universitet ger oss möjligheter att ta del av spännande resultat som vi hoppas kunna använda när vi utvecklar nya lärmiljöer i Umeå och runt om i landet, säger David Carlsson regiondirektör för Akademiska Hus Region Norr.