Till navigation Till innehåll (s)

Gränsen mellan digitalt och fysiskt suddas ut

Måndag, 19 mars 2018

aha_sem_sthlm_genzjpg.jpg

Youtube istället för Google och behov av ständig bekräftelse är något som utmärker Generation Z enligt Dr Katarina Graffman, kulturantropolog. Men det finns, trots ett mer individualistiskt samhälle, ett stort behov av att tillhöra en grupp. De nya digitala kanalerna gör snarare att gruppdynamiken förstärks och gränserna mellan en digital och en fysisk identitet suddas ut.

Katarina Graffman inleder det tredje och avslutande Aha-seminariet med tema Generation Z och studentbostäder. Denna gång har vi kommit till Stockholm och KTHs spännande lokaler hos Nya arkitekturskolan. Katarinas föredrag leder även denna gång till frågor och dialog hos publiken. Är det kanske inte viktigt med studentbostäder och campus i framtiden om det digitala tar allt mer plats? Räcker det med ett snabbt bredband? Nej, enligt Graffman kommer behovet av eget boende och att få komma hemifrån och starta ett vuxenliv fortfarande vara viktigt i framtiden.

Ola Cornelius, creative director och medgrundare til H2 Health Hub bjöd på en framtidsspaning kring boende och digitalisering och spann vidare på hur det digitala allt mer får ett verkligt fysiskt värde där du kan köpa och sälja Bitcoin eller Cryptocats, en form av digitala unika katter som måste ”avlas” digitalt för att skapas. Vi befinner oss i en värld där vi dagligen använder någon form av AI (artificiell intelligens) så som Google, Netflix och Facebook som alla styrs av algoritmer och utvecklingen går snabbt:

– Mobilen har varit vårt gränssnitt i tio år, säger Ola Cornelius. Men nu kommer andra gränssnitt som exempelvis röststyrning vilket i sin tur gör det möjligt att sköta enklare sjukdomsdiagnostik digitalt. Vi pratar om att AI kommer att ta över våra jobb, och så kommer det bli. Det är framtiden, säger Ola Cornelius. 

Framtidens campusutveckling

För Akademiska Hus räkning har den snabba utvecklingen och nya generationer studenter som kommer ut till landets lärosäten såklart inverkan. I dagarna blev också den nya campusplanen för KTH klar och Ingela O Wettermark, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus, delade med sig av de utmaningar det inneburit att planera ett campus utspritt på fem platser.

 – Det ställer förstås helt andra krav på digitalisering och mobilitet som vi aldrig haft förr, säger hon.

Ulf Däversjö, direktör för innovation och utveckling på Akademiska Hus, fortsätter på samma tema när han ger inblick i hur campusutvecklare måste tänka både innovativt och digitalt. Det gäller att försöka plocka russinen ur kakan för att kunna få fram det som är relevant.

– Det händer otroligt mycket inom fastighet och lärandemiljöer just nu. Vårt begrepp om vad ett rum är utmanas. Frågan blir till syvende och sist; hur adderar vi värde till det fysiska mötet? Hur bygger vi attraktivitet när studenten kan se en Ted Talks-föreläsning i 1,5 x hastigheten mitt i natten med möjlighet att pausa och ta om det man inte förstod?

För att skapa attraktivitet på campus spelar studentbostäder en mycket stor roll och Susanne Malmgren, chef för studentbostäder hos Akademiska Hus, bjöd på en utblick till hur internationella studentbostäder kan se ut. Exempelvis Holyrood i Edinburgh där över 400 studenter delar på ett (ja ett enda!) gigantiskt kök eller The Student Hotel i Maastricht, Holland, där service så som städ och tvätt går att abonnera på i tillägg till hyran.

– Vi måste testa saker, så får vi se om det lyckas och det är roligt att vara med och skapa. Självklart ska vi även i framtiden bygga prisvärda och funktionella studentbostäder, men dagens seminarium ska inspirera, avslutar Susanne Malmgren.

När seminariet avslutats och grupper dröjde kvar och diskussioner surrade i lokalerna kunde vi konstatera att syftet att inspirera blivit uppfyllt. Aha-seminarier kommer återkomma med nya teman under året och fler möjligheter till dialog och diskussioner kring campusutveckling och lärandemiljöer.