För mer information:

Monir Loudiyi
Kommunikationsstrateg
031-63 24 72
monir.loudiyi@akademiskahus.se

Akademiska Hus höll välbesökt årsstämmoseminarium på A House

Onsdag, 2 maj 2018

I samband med Akademiska Hus årsstämma bjuder vi varje år in till ett seminarium, i år på spännande A House i Stockholm. Temat var rum för lärande och digital transformation. Keynote speaker, Katarina Gospic, läkare och hjärnforskare, berättade om hur vår hjärna påverkas av rummet vi befinner oss i och från Umeå universitet kom professor Lisbeth Lundahl som presenterade resultaten från ett forskningsprojekt om studentaktivt lärande i flexibelt användbara lärandemiljöer.

Katarina Gospic är läkare (M.D.), forskare (Ph.D.) och fysiolog (M.Sc.) med mer än tio års erfarenhet av hjärnforskning. Tillsammans med inredningsdesignern Isabelle Sjövall har hon skrivit boken ”Neurodesign” som handlar om vad som händer när hjärna, kropp och biologi möter inredning, arkitektur och design. Kort sagt; Hur påverkar ett rum vår hjärna? Ett ämne som i allra högsta grad är relevant när vi diskuterar lärandemiljöer och framtidens campus.

Det är inte bara det fysiska rummet som påverkar vår förmåga att lära oss och vår arbetsmiljö. Utvecklingen och digitaliseringen går i ett rasande tempo samtidigt som vi inte riktigt har kopplat ihop vår nya digitala iver med hjärnans sätt att processa information och jobba fokuserat. Katarina Gospic har ett kall med sin forskning; att ge en fördjupad kunskap om hur hjärnan fungerar så att vi bättre kan förstå varför vi reagerar som vi gör, vad hjärnan behöver för att prestera på topp och hur vi fattar våra beslut i det dagliga livet.

– Att koppla ihop vår ”Oldschool-hjärna” med ”newschool” – det digitala, är möjligt, det behöver inte vara varandras motsatser om man gör det på rätt sätt, säger Katarina Gospic i sin föreläsning.

Deltagarna minglade i pausen

Att anpassa miljön efter pedagogiken och hitta ett sätt att få rummet att hjälpa till att skapa ett mer studentaktivt lärande är precis vad Lisbeth Lundahl, professor vid Umeå universitet och hennes kollegor gjorde i forskningsprojektet ”Rum för lärande”. Sedan 2014 har forskarna följt studenter på Umeå universitet som istället för enbart traditionella föreläsningar har genomgått sin utbildning med hjälp av studentaktivt lärande och rum anpassade för detta. Bland studenterna på ett av programmen i projektet kunde man se en ökning från ca 50 till 90 procent som blev godkända på en specifik tenta efter två provtillfällen.  

– Rummet spelade roll, det menar vi definitivt! svarade Lisbeth Lundahl på frågan om resultaten av de nya arbetssätten.

Under dagen kunde man också lyssna till Ulf Däversjö, direktör för innovation på Akademiska Hus som berättade om testbädden A Working Lab och innovationsprojekt kopplade till det. Exempelvis flexibla och digitala lärandemiljöer och arbetsplatser och rummet mellan husen. Det var också att möjligt att göra ett besök i de ännu ej byggda lokalerna i A Working Lab via virtual reality.

På plats fanns också Akademiska Hus VD Kerstin Lindberg Göransson och Akademiska Hus styrelseordförande Anitra Steen som bjöd på styrelsens ambitioner för digital transformation och rum för lärande. En panel bestående av professor Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, fil.dr. Jonas Nordquist, Bitr. övergripande ST-studierektor Karolinska Universitetssjukhuset och Birgitta van Dalen, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus avslutade seminariet med att diskutera dagens lärdomar och hur väl Sverige står rustat för framtiden när det gäller kunskapsmiljöer.

Håll utkik på akademiskahus.se/aha för fler events och mer material från årsstämmoseminariet de närmsta dagarna.

Läs mer om Cookies