Till navigation Till innehåll (s)

1. KURSER – HITTA SNABBT RÄTT
Pekar man på dropdown-boxen vänster om loggan kan man se alla skolor där man är registrerad. Den skola man läser ett helt program hos kommer upp som standard.

2. PROJEKTGRUPPER – HÄR FINNS STUDIEKAMRATERNA
Här kan man se de projektgrupper man är med i. Varje ruta representerar ett grupparbete. I rutorna kan man få notifieringar, nya chattmeddelanden och filer som bifogas.

3. UNDERVISNING, STUDIEMATERIAL OCH SCHEMAN
Till vänster på skärmen ses en meny med kursmaterial, diskussioner, anslag, meddelanden, projektgrupper, kursplan och schema och tentamensanmälan.

STUDENTERNAS FÖRSLAG:

»Plattformen är översiktlig och lättnavigerad«

Många studenter läser kurser på distans och arbetar i grupp med personer de aldrig har träffat. Tekniken får avståndet mellan universiteten att krympa, men en Facebook-grupp eller en gemensam mapp som alla når från sina olika datorer skapar varken social närvaro eller personlig interaktion mellan studenterna.

– Vi har velat skapa en plattform som innehåller alla de inslag som man brukar använda vid distansarbete, men som man ofta behöver ladda ner olika program till. I vår prototyp finns allt samlat, bland annat gemensamma utrymmen för att spara dokument, en chattfunktion, en webbkamera, ett klotterplank och möjligheten att se när de andra uppdaterar dokument i realtid, säger Pierre Dahlström.

Lösningen som de tagit fram till ”Uppdraget” är sprungen ur deras egna erfarenheter.

– Vi klagar mycket på att det ofta är problem med studentportaler, så därför har vi funderat en hel del kring detta, säger Fereshta Azizi.

Landets universitet och högskolor har ofta sina egna lösningar och portaler, men det kan vara svårt att förstå systemen och de tar tid att lära sig. Därför har systemvetarduon i Örebro tänkt sig en gemensam plattform för alla universitet och högskolor i hela landet, vilket skulle underlätta för studenter som läser kurser vid olika lärosäten.

– Den plattform vi har gjort är översiktlig och lättnavigerad. Vi är också väldigt nöjda med webbkamerans placering. Att jobba på distans är ofta opersonligt, men vi har gett webbkamerorna en statisk position som gör att bilden inte försvinner även om man scrollar upp och ner, säger Fereshta Azizi.

En svårighet var  att anpassa plattformen till  olika skärm-storlekar. Lösningen blev en internetbaserad portal som fungerar lika bra på större datorskärmar som på surfplattor.

 – En annan ganska häftig grej är att det går att se när någon sitter på ett ställe och skriver, då uppdateras dokumenten direkt. Som en blandning mellan en chatt och ett vanligt ordbehandlingsprogram, säger Pierre Dahlström.

Pierre.jpg

Pierre Dahlström

Ålder: 30 år
Studerar: Systemvetenskapliga programmet
Lärosäte: Örebro universitet

Fereshta.jpg

Fereshta Azizi

Ålder: 23 år
Studerar: Systemvetenskap
Lärosäte: Örebro universitet

EXPERTPANELENS BEDÖMNING

Jurymedlemmarna har fått i uppdrag att bedöma studenternas förslag utifrån sina specifika kunskapsområden. Målet har varit att få med så många kompetenser och så bred representation i juryn som möjligt. Juryn har fått bedöma studenternas skiss samt en förklarande text som studenterna har skrivit.

ANN-CATHRINE ÅQUIST
DOCENT & UNIVERSITETSLEKTOR
I KULTURGEOGRAFI, ÖREBRO UNIVERSITET
»Idén att plattformen ska fungera som om studenterna satt på ett fik och samarbetade är utmärkt! Ur ett pedagogiskt perspektiv är det viktigt att studenter kan samarbeta och lära av varandra under studietiden. Det kan underlättas av IKT (informations- och kommunikationsteknik), men risken är att tekniken hämmar den sociala interaktionen. Här är ett förslag som motverkar många av de negativa sidorna. Det är bra att olika former för IKT knyts samman så att man kan se och höra varandra via webbkamera, chatta om man inte kan arbeta samtidigt i realtid, läsa och arbeta med samma dokument, spara dokument och bifoga filer. Ett ”klotterplank” är bra! Det kan fungera som arena för kreativitet. Här kan ”vilda” idéer presenteras och inspirera andra att tänka vidare i ett intellektuellt samarbete.«

LOUISE HAMMAR
ORDFÖRANDE,
ÖREBRO STUDENTKÅR
»Att läsa kurser på flera universitet/högskolor samtidigt och ständigt hålla koll på de olika virtuella plattformarna är varken det smidigaste eller lättaste som finns. Inte heller att kommunicera via en kanal, skriva texten på en annan plats för att sedan spara arbetet på en tredje. Förslaget att skapa en gemensam, lättåtkomlig plattform lämpad att arbeta i samtidigt som studenterna kan interagera socialt, kan vara ett perfekt verktyg för att förenkla och effektivisera grupparbeten. Du behöver endast lära dig ett program och allt är samlat på ett och samma ställe. Förslaget ligger rätt i tiden. De funktioner och verktyg som behövs för ett virtuellt grupparbete och den kommunikativa delen som ofta är avgörande för hur bra ett samarbete blir, finns med. Jag välkomnar idén varmt och ser med spänning fram emot hur de skulle kunna utveckla sitt förslag ännu mer.«

INGRID GUSTAVSSON
ARKITEKTURRÅD,
AKADEMISKA HUS
»Förslagsställarna har gjort ett initierat och intressant förslag till en plattform för studentsamarbete. Plattformen ska fungera likadant oavsett på vilket lärosäte man studerar eller hur många lärosäten man är student vid. Tanken är god och förslaget borde vara intressant för det samlade Högskolesverige. Som arkitekt saknar jag några ord om vad detta betyder för utvecklingen av de fysiska miljöerna. Jag tror att möjligheten till den skräddarsydda teknik som föreslås medför att man måste tänka extra noga på vad som ska locka framtidens studenter till campus. Utvecklingen mot att jobba var som helst, när som helst, är viktig och intressant ur ekologisk hållbarhetssynpunkt. Frågan är vad det innebär för den sociala hållbarheten och studenternas arbetsmiljö. Jag föreställer mig att här finns både möjligheter och risker.«

HENRIK MORTENSEN
ONLINEANSVARIG,
AKADEMISKA HUS
»Jag gillar verkligen idén med att man sätter studenterna först. Förslaget är ambitiöst och spännande och kan även vara grunden för ytterligare utveckling. Distansutbildningar är en del av många studenters vardag och lärosätena i Sverige skulle kunna ha en gemensam plattform för alla distansutbildningar. Detta skulle bli som en kurskatalog för digitala utbildningar och man skulle även kunna lägga till vissa kurser från utländska universitet. Jag tycker särskilt om det fokus man har lagt på interaktionen, något jag tror är viktigt för att skapa en bra studiemiljö. Det ska vara enkelt att kommunicera om både studierna och fritid – precis som på ett café. Det jag känner mig lite frågande till är om man verkligen ska skapa helt nya system. Kanske borde man använda befintliga system, samla dem bättre och göra dem mer lättillgängliga på en gemensam plattform.«

TEXT GÖRREL ESPELUND FOTO ANDREAS HYLTHÉN