– Pingpong är ett bra system, men det finns fortfarande en del att önska, säger Axel Adolfsson. De flesta lärare använder det på ett bra sätt men det finns fortfarande några som inte kan eller vill använda det. Och det är synd. För i Pingpong finns det väldigt stora möjligheter, som i dag inte används. Det är lite som att man har en jättefin bil men bara använder den för att lyssna på radio.
Digitaliseringen av studievärlden pågår på flera fronter. Allt fler kursböcker finns i dag i digitala utgåvor och på Chalmers har IT-studenter tagit fram flera praktiska pluggappar för att underlätta inlärandet. En av favoriterna hos Axel och Ellen är Flashcards.
– Flashcards är en app där man programmerar in frågor som man behöver lära sig inför en tenta. Frågorna läggs in med några olika svarsalternativ och sedan får man upp det som ett quiz i telefonen. Det gör det lite roligare, och det är ett effektivt sätt att plugga när man till exempel åker buss, säger Ellen Brandt.
En annan populär studieapp är Socrative, som studenter och lärare använder tillsammans för att säkerställa att studenterna förstår informationen som lärs ut. I Socrative programmerar läraren frågor som studenterna sedan får svara på via sina smartphones. Läraren ser hur många som svarar rätt och får en uppfattning om informationen gått fram eller inte. Om många svarar fel får läraren undervisa ett varv till, medan många rätt svar är ett tecken på att föreläsningen varit framgångsrik.
– Det är ett sätt att arbeta som är både kul och praktiskt, säger Axel Adolfsson. Man ser i realtid hur många som har fattat föreläsningen. Och det är det man vill veta – vi är ju trots allt där för att lära oss saker.
EXPERTERNAS KOMMENTARER
Aha bad tre experter att ge sina reflektioner över Axel och Ellens erfarenheter av teknik och studerande. Experterna har också fått ge sina kommentarer på framtidens digitala lärandemiljöer och exempel de har från sina respektive verksamheter.
CECILIA CHRISTERSSON
Prorektor, Malmö högskola
»De flesta av våra studenter använder internet och internetburna tjänster dagligen och de känner sig hemma i digitaliserad inlärning, precis som studenterna beskriver så väl i artikeln. Vår utmaning är att inte bara ersätta arbetssätt med digitala metoder utan också att se möjligheter till nya lärandeprocesser tack vare IT. Data kring studiemetodik kan samlas in och ge studenterna underlag för reflektion kring hur de till exempel använder sökmotorer och utvecklar sitt undersökande förhållningssätt för lärande i en digital värld. Att tillsammans med andra samproducera i dokument är en otroligt effektiv lärandemetod liksom att öppna upp forum för att utmanas av externa partners – såväl i närområdet som internationellt.
Vi har mycket goda erfarenheter av att använda internet för att skapa glokala klassrum. I masterprogrammet Communication for Development deltar studenter från alla kontinenter. Seminarier ges på ett antal lärosäten världen över och samtidigt deltar studenter och lärare från våra partneruniversitet on line. Lärandet förstärks och fördjupas till stor del för att studenterna direkt får tillgång till många internationella perspektiv.«