Till navigation Till innehåll (s)

IVO ZANDER,
PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI MED INRIKTNING MOT ENTREPRENÖRSKAP VID UPPSALA UNIVERSITET:

»SKAPA TID FÖR MÖTEN«

För studenterna i entreprenörskap vid Uppsala universitet handlar hälften av kursen om det praktiska kring att starta och driva ett företag. Andra hälften av kursinnehållet kan sammanfattas som inspiration.

− För mig är det viktigt att visa studenterna en framtid som jag själv aldrig såg när jag studerade, berättar kursansvarige Ivo Zander.

Som ett led i att utveckla undervisning och forskning kring entreprenörskap vid Uppsala universitet fick Ivo Zander år 2005 den nyinrättade Anders Walls professur i företagsekonomi med inriktning mot entreprenörskap. Visionen den målmedvetne professorn har på näthinnan är att forskare, studenter och näringsliv öppnar dörrarna mot varandra och gynnar entreprenörskap och skapandet av idérikedom i ett långsiktigt perspektiv.

I dag har både näringsliv och akademi svårigheter på vägen mot ett gott innovationssamarbete. Näringslivet är vinstdrivande och koncentrerar sig allt mer på kortsiktig vinst, vilket gör att man ställer kontakten med akademikerna åt sidan. Även i det akademiska systemet finns hinder.

− För att göra karriär inom den moderna forskningen är publikationer nästan det enda som räknas, i Sverige liksom globalt.  Även om de skulle vilja, har forskarna helt enkelt inte tid att ägna sig åt kontakter med näringslivet, säger han.

Det finns goda exempel, där studenten som inspirerades av gästföreläsaren från näringslivet tog kontakt med företaget, vilket resulterade i en anställning. Men Ivo Zander söker en mer regelbunden och självklar kontakt.  Själv har han erfarenheter från Stanford, det legendariska universitetet vars studenter och forskare lagt grunden till entreprenörernas Mecka Silicon Valley.

− Flödet fungerar mycket friare ut och in i de här världarna. Akademiker startar företag, men behåller kontakten med universiteten och är med i undervisningen, säger han.

Lösningen på den bristande kontakten i Sverige ser han i att skruva ner de ensidiga kraven på forskarna. När attityden förändrats kan mötesplatser mellan akademi och näringsliv, som till exempel science parks, utnyttjas med mer styrka.

− Det kan vara svårt att motivera behovet av att sitta och prata, men detta är oerhört viktigt för forskningen, säger Ivo Zander och pekar på betydelsen av oplanerade möten som kan ske vid något så enkelt som en kaffeautomat.

− Finns det en vilja och tid hittar man varandra. Man måste börja med att få plats för intresset, sedan kan man arbeta med de fysiska förutsättningarna för att ytterligare gynna möten, säger han.

TEXT LINDA KARLSSON-ELDH  FOTO NICKE JOHANSSON & ALEX&MARTIN

 

Vad säger de andra experterna:

Om: Ivo Zander

Jobbar som: Professor i företagsekonomi med inriktning mot entreprenörskap vid Uppsala universitet.
Bakgrund: Grundade ett limousineföretag i Riga på 1990-talet, doktorerade vid Handelshögskolan i Stockholm och har gästforskat vid både Harvard och Stanford.
Aktuellt: Lanseringen av en masterspecialisering i entreprenörskap under hösten 2012. Nytt forskningsprojekt kring svenska multinationella företag.